اصول چیدمان در دکوراسیون داخلی

اصول چیدمان در دکوراسیون داخلی

پيشگفتار:

با سلام. امروز هم در خدمتتان هستیم با یک موضوع جذاب دیگر. آشنایی با اصول چیدمان در دکوراسیون داخلی. امیدواریم که با مطالعه مقاله حاضر، توانسته باشیم به شما در درک بهتر مفاهیم و موضوعات مرتبط با چیدمان در طراحی و دکوراسیون داخلی کمک کرده باشیم. همانگونه که می دانید چیدمان دارای اصول و شرایطی است که در نهایت باعث کامل شدن هنر طراحی و دکوراسیون داخلی خواهد شد. طراحی داخلی نیز ( همانگونه که در مقالات پیشین به آن اشاره کردیم ) خود مکمل هنر معماری داخلی بوده و همه این عوامل چنانچه به خوبی و مطابق اصول پذیرفته شده صورت بگیرند، در نهایت باعث پدید آمدن فضای عالی و ایده آلی مطابق با خواسته و سلیقه کاربر و منطبق بر الزامات و استانداردهای کار خواهد شد. در ادامه با ما همراه باشید تا درخصوص اصول چیدمان و نیز موارد مرتبط با آن ( منجمله مبلمان، انواع آن و سبک های مختلف آن ) با هم گفتگو نماییم.   

مقدمه:

مشغله های فراوان، ارمغان زندگی ماشینی امروزی است و در میان این مشغله ها، خانه و فضای سکونت بار دیگر برای ما دارای ارزش افزوده و دو چندانی شده است. چیدمان به معنای استفاده از عناصر مختلف است، برای بیان تجربه هنرمند از فظایی مشخص. مواد و متریالی که در چیدمان استفاده میشوند شامل طیف وسیعی از مواد و وسایل و اشیای زندگی روزمره و طبیعت می باشد. نتیجه ای که از چیدمان درست و اصولی منزل و فضاهای مسکونی بدست می آید، آرامش و آسایش انسان است. آپارتمان ها و دیگر ساختمان های کوچک و بزرگ، محدودیت فضاها و تنوع مبلمان و وسایل و تجهیزات مورد نیاز ساکنین، باعث می شود تا ما بیشتر به اطرافمان دقیق شویم و به دنبال چیدمان مناسب آنها باشیم. در این مقاله تلاش کرده ایم شما را با برخی اصول و تکنیک های ساده زیباسازی فضای مسکونی یا تجاری از طریق بهبود وضعیت چیدمان اشیاء آشنا سازیم.

سرفصل های مبحث چیدمان:

آنچه که بعنوان سرفصل های مبحث چیدمان میتوان از آنها نام برد و یک هنرجو و علاقمند به این رشته می بایست تا حدودی با آنها آشنایی داشته باشد عبارتند از:

  • تعریف چیدمان
  • اصول کلی چیدمان
  • انتخاب و گزینش کف پوش
  • نحوه انتخاب کاغذ دیواری و کف پوش
  • انتخاب مبلمان و چگونگی استقرار و قرار گیری آن
  • انواع مبلمان
  • سبک های مبلمان کلاسیک
  • الزامات و استانداردهای موجود برای چیدمان مبلمان با سبک های مختلف
  • انواع کلی سبک های مبلمان
  • کاربرد گیاهان در فضای داخلی
  • تناسب گیاهان با فضای داخلی
  • نقطه کانونی
  • چیدمان اتاقهای پذیرایی،خواب، آشپزخانه
  • پوشش پنجره ها
  • استفاده از طبیعت
  • بزرگتر نشان دادن خانه با بهره گیری از زاویه ها

اینها همه مواردی هستند که بعنوان سرفصل مبحث چیدمان داخلی می بایست مورد مطالعه و شناخت قرار گیرد. البته در این مقاله ما به تعدادی از آنها به صورت خلاصه اشاره خواهیم داشت و توضیحاتی را جهت آشنایی شما عزیزان ارایه خواهیم نمود.

اصول چیدمان:

چیدمان داخلی دارای اصول و استانداردهای مشخص است.برعکس نظر بسیاری افراد که گمان میکنند چیدمان، کاملا” سلیقه ای است لیکن این موضوع جدای از سلیقه، می بایست مطابق اصول تعریف شده صورت پذیرد.

در چیدمان یک مکان ابتدا باید اصول اولیه آن یعنی توجه به کارکرد و کاربرد فضا، روانشناسی موقعیت،آگاهی و شناخت از سبک های متداول در چیدمان،روانشناسی رنگها، شناخت کادر ( دیوار و ستون )و محل قرار گیری،درک و شناخت ارگونومی و تاثیر گذاری نور را مد نظر قرار داد.

در چیدمان دکوراسیون داخلی یک فضای کلاسیک که دارای تزیینات فراوان و سقف های بلند می باشد، سبک های موجود در آن به دو دسته کلی سبک انگلیسی و سبک فرانسوی تقسیم بندی میشود.سبک انگلیسی که خطوط مستقیم در آن حرف اول را میزند، در چیدمان خود به زیر شاخه هایی مانند سبک های ویلیام اند مری ( ویلایی رسمی )،کوئین آن ( کوچک رسمی )،جورجین (کاملا” رسمی)،برادران آدامز (حالت رومی)،جین دیل (فضای اصیل)،هیل رایت (حس خنثی)،شرایتون (کارهای لولادار) و سبک ریجینی (مشکی و طلایی) تقسیم بندی میشوند.

سبک فرانسوی نیز که در آن بیشتر از خطوط منحنی استفاده می شود، شامل سبک های هایباروک ( تزیینات در بیشترین حد خود )،روکوکو ( تزیینات کمتر از باروک )،امپایر (امپراطوری ) و ویکتورین (راحت ترین سبک ) تقسیم بندی میشوند. از دیگر سبک های رایج در این عرصه هم میتوان به سبک مدرن که کاربردی خلاقانه داشته و سبک روستیک ( روستایی و ویلایی ) اشاره کرد. قاعده کلی در یک چیدمان صحیح و اصولی، به کار گیری تمام حواس انسان است. حس بویایی: بویایی یکی از مهمترین حواس انسان بوده و نقش مهم و بسزایی در نوع چیدمان منزل میتواند داشته باشد. بو را از فضا میگیریم و بو را به فضا میدهیم ( نمونه رنگ خوش بو: مثل صورتی و رنگ آرام: مثل کرمی )،حس شنوایی، عایق صدا( استفاده از شیشه های دوجداره و …)،حس لامسه: ایجاد تعادل بافتی ( فضا و دیوار دارای نقوش برجسته و همچین طرح های برجسته روی فرش و موکت )،حس بینایی: تعادل( متقارن: فضای کلاسیک و نا متقارن: فضای مدرن، شعاعی: ایجاد جو و حالت صمیمیت در محیط )،هماهنگی و ریتم سازی در رنگ، بافت،اندازه و سایز، فرم و شکل، جهت، جزییات، ریتم تکراری،متناوب و غیر یکنواخت، رشد، تاکید و وحدت. از اثرات وحدت میتوان جلب نظر کردن،قابل درک کردن، ساده کردن و بخاطر سپردن را اشاره کرد. انواع نور ( طبیعی و مصنوعی ) و نحوه تابش آن از اهمیت خاصی برخوردار است. اولین دیواری که در چیدمان مقابل دید انسان قرار می گیرد، دیوار کانونی است. دیوار نیز خود دارای پنجره کانونی می باشد.

اهمیت حس لامسه در چیدمان داخلی:

جانمایی فضاها و سپس جانمایی و چیدمان وسایل، به گونه ای است که رایحه های مطبوع و نامطبوع تولید شده در فضا به درستی مدیریت گردند. در مرحله بعدی باید اهمیت حس لامسه در فضا نیز تحت تحلیل، ارزیابی و مدیریت ما قرار گیرد. این کیفیت با تاکید و ایجاد تعادل میان بافت های استفاده شده در فضا قابل تحقق خواهد بود به گونه ای که با استفاده از مواد و متریالهایی همانند: استیل، انواع کف پوش های چوبی،سنگ های طبیعی یا مصنوعی، موکت ها و فرش ها و دیگر وسایل میتوان تنوع و تعادل را در فضاها ایجاد و جاری ساخت.

به کار گیری حس بینایی در راستای ایجاد تعادل در فضا:

ما از حس بینایی میتوانیم جهت استفاده از تعادل و یا عدم تعادل در فضای محیط در راستای چیدمانی بهتر و اصولی تر بهره ببریم بدین گونه که در فضاهایی با چیدمان های کلاسیک ( قدیمی )، فضا به شکلی متقارن چیدمان می گردد و بالعکس در فضاهای مدرن و امروزی با بهره گیری از گونه ای عدم تقارن و با داشتن گونه ای تعادل، نظم موجود را از میان برداشته و فضایی متنوع تر و با روحی شاداب تر و صمیمی تر بوجود آوریم.در کنار به کار گیری حواس، برخی مفاهیم همچون تاکید و وحدت نیز ما را در شکل دهی هر چه بهتر طرح یک چیدمان کمک می کند. با استفاده از شیوه های سازماندهی خطی و محصور، میتوان وحدت را در فضا بوجود آورد که از تاثیرات مهم آن میتوان به دعوت کنندگی و جلب نظر کاربر، خاصیت درک پذیری و یا به بیان ساده تر، درک ساده فضا اشاره نمود. علاوه بر اینها، با استفاده از تغییر و تنوع در هندسه فضا، بافت، اندازه، موقعیت قرار گیری و رنگ فضا امکان تاکید بر روی یک نقطه یا یک فضای مشخص برای ما فراهم خواهد آمد.از طرفی نباید از نورپردازی هم غافل شد. باید در نظر داشت که در انجام طراحی خود با ترکیب نورهای طبیعی و مصنوعی و در نظر داشتن چگونگی و کیفیت تابش آنها میتوانید کیفیتی متفاوت به فضای خود دهید. 

تناسبات در طراحی داخلی:

تعریف تناسب عبارت است از ارتباط یک بخش با بخش دیگر یا با تمام بخش ها، یا حتی میان یک شی با یک شی دیگر. این ارتباط میتواند به یکی از فرم های اندازه، تعداد یا درجه باشد. اندازه ظاهری هر شی از اندازه نسبی دیگر اشیائ محیط متاثر است. شماری از شیوه های ریاضیاتی و هندسی در طول تاریخ برای تعیین تناسب ایده آل اشیا بوده است. این سیستم های تناسب بندی در تلاشی برای سنجش زیبایی- منطق زیبایی شناختی ارتباط ابعادی در میان بخش ها و عناصر ساخت دیداری-حتی از عوامل فنی و کاربردی هم گذشته است.

به گفته اقلیدس ( ریاضی دان مشهور یونانی در دوره باستان )نسبت، به مقایسه کمی دو چیز مشابه اشاره دارد اما تناسب، برابری نسبت ها را در نظر دارد. بنابراین سنگ بنای هر سیستم تناسب بندی، نسبتی ویژه است. کیفیتی ثابت که از نسبتی به نسبت دیگر انتقال می یابد.

تناسبات طلایی:

نسبت طلایی یونانیان باستان شاید شناخته شده ترین سیستم تناسب بندی باشد. این نسبت رابطه ای بی نظیر میان دو بخش نابرابر یک مجموع تعریف می کنند. در این مجموع، نسبت میان بخش های کوچک تر و بزرگ تر برابر است با نسبت میان بخش بزرگتر و مجموع.

سیستم تناسب بندی گرچه به زبان جملات ریاضی بیان میشود اما مجموعه منسجمی از ارتباطات دیداری را در میان بخش های ترکیب قرار می دهد. همچنین می تواند به عنوان ابزاری مناسب به وحدت و هماهنگی طرح کمک می کند. با وجود این، ادراک ما از ابعاد فیزیکی اشیا اغلب غیر دقیق است. کوتاه نشان دادن پرسپکتیوی، فاصله دید و حتی گرایشات فرهنگی میتوانند ادراک مان را دچار تحریف و تغییر کنند.

موضوع تناسب هنوز هم یکی از ارزیابی های جدی دیداری است. به همین دلیل، وجود تفاوت های چشمگیر در ابعاد نسبی اشیا اهمیت دارد. در پایان اینکه: موقعی تناسبی برای وضعیتی مفروض درست جلوه می نماید که احساس کنیم هیچ عنصر یا ویژگی چندان بزرگ و چندان کوچکی وجود نداشته باشد.

در طراحی داخلی به ارتباطات تناسبی میان بخش های عنصر طراحی، میان عناصر گوناگون طراحی و میان عنصر و فرم فضایی خواهیم پرداخت.

مقیاس طراحی:

اصل مقیاس طراحی با تناسب در ارتباط است. تناسب و هم مقیاس با اندازه نسبی اشیا سر و کار دارند. چنانچه تفاوتی وجود داشته باشد. تناسب به ارتباطات میان بخش های ترکیب ربط پیدا می کند اما مقیاس به اندازه چیزی اشاره خواهد داشت و با برخی آحاد شناخته شده و استانداردهای آشنا، ارتباطی ویژه خواهد یافت.

مقیاس مکانیکی:

مقیاس مکانیکی، محاسبه اندازه فیزیکی چیزی بر طبق سیستم استاندارد اندازه گیری است. بعنوان نمونه میتوانیم بگوییم که میزی بر طبق سیستم رایج ایالات متحده، 3 فوت عرض،6 فوت طول و 29 اینچ ارتفاع دارد. اگر با این سیستم و اشیایی در همین اندازه آشنا باشیم،آنگاه میتوانیم ابعاد بزرگ میز را در ذهن خود تجسم کنیم.همین میز با استفاده از سیستم متریک بین المللی،914 میلی متر عرض،1829 میلی متر طول و 737 میلی متر ارتفاع دارد.

مقیاس دیداری:

مقیاس دیداری به اندازه ظاهری و فیزیکی هر جسم در قیاس با سایر اشیای پیرامون آن اشاره دارد. بنابراین مقیاس شی معمولا”ارزیابی ای است که بر مبنای اندازه نسبی یا شناخته شده دیگر عناصر پیرامونی یا نزدیک به آن انجام می دهیم. برای نمونه میزی که پیشتر به آن اشاره و در مورد آن صحبت کردیم، بسته به اندازه نسبی و نیز تناسبات فضا، میتواند در محدوده تعریف شده مقیاس و یا خارج از آن قرار داشته باشد.

میتوانیم جسمی را کوچک مقیاس به شمار آوریم منتهی به شرط آنکه آن را در برابر اشیای دیگری که به لحاظ اندازه، ظاهری بزرگتر از آن دارند.به همین شکل، زمانی میتوانیم چیزی را بزرگ مقیاس بپنداریم که در قیاس با اشیای پیرامونش که دارای اندازه ای متوسط یا کوچکتر هستند قرار بگیرد.

مقیاس انسانی:

مقیاس انسانی به احساس بزرگی اشاره دارد که چیز یا شی ای به ما عرضه می کند. اگر ابعاد فضای داخلی یا اندازه عناصر درون آن در ما احساس کوچکی را برانگیزاند،میتوانیم بگوییم فاقد مقیاس انسانی هستند. از سوی دیگر چنانچه فضا ما را کوچک جلوه ندهد یا عناصر، تناسب خوبی با نیازمندی های ابعادی دسترسی، آزادی یا بیشتر حرکت ما داشته باشند،آن زمان است که میتوانیم بگوییم که آنها دارای مقیاس انسانی هستند.

بیشتر عناصری که برای تعیین مقیاس انسانی به کار می بریم، آنهایی هستند که بواسطه تماس و استفاده به ابعادشان عادت کرده ایم. درگاه، پلکان، میز،پیشخوان و گونه های مختلف صندلی از این گونه اند. از این عناصر میتوان در انسانی کردن فضاهایی بهره برد که فاقد هرگونه مقیاس های انسانی هستند.مقوله مقیاس در فضای داخلی تنها به یک مجموعه از ارتباطات محدود یا ختم نمی شود.عناصر داخلی میتوانند به طور همزمان با کل فضای یکدیگر و دیگر افراد استفاده کننده از فضا مرتبط شوند. غیر معمول نیست که برخی از عناصر ارتباط مقیاسی معمول و منظمی داشته باشند، ولی مقیاسشان در مقایسه با دیگر عناصر، استثنایی و بسیار خاص باشد.عناصر نامعمول- مقیاس را میتوان برای جلب توجه یا پیدایش و تاکیر بر نقطه کانونی به کار برده و مورد استفاده قرار داد. مجموعه ای از ارتباطات مقیاسی میتواند در زمینه ای بزرگتر وجود داشته باشند.

انواع چیدمان در دکوراسیون داخلی:

در اینجا تصمیم داریم دو مدل یا سبک چیدمان در دکوراسیون داخلی که بیشتر از سایر سبک ها مورد توجه و استفاده دکوراتیوها و کاربران می باشد را خدمتتان معرفی کنیم.

  • چیدمان تنگاتنگ: چیدمان های پلان را میتوان به طور کلی مطابق چگونگی استفاده از فضای موجود ( تنگاتنگ یا آزاد )در دو دسته کلی طبقه بندی کرد. اولی، هماهنگی تنگاتنگ و بسیار فشرده ای را میان مبلمان و تجهیزات نشان می دهد. علی الخصوص هنگامی مناسب است که فضا و محیط، مناسب و ارزشمند با کارایی مهم باشند. به دلیل آن که چیدمان تنگاتنگ را نمی توان به راحتی و آسانی در دیگر کاربردها مورد استفاده قرار داد، به همین خاطر بسیار مهم است که در طراحی به کاربرد مورد نظر، توجه و عنایت ویژه ای مبذول شود. چیدمان تنگاتنگ معمولا” مبلمان های یکپارچه و مدولاری را به کار می بندند که میتوان آنها را به چندین شیوه و روش ترکیبشان کرد تا سازه ای منسجم و اغلب چند منظوره را شکل دهد. چنین سازه هایی به صورتی کارا از فضا سود برده، و بیشترین مقدار سطح کف را در پیرامونشان رها می سازند. همچنین از چیدمان سفارشی مبلمان مدولار هم در این زمینه میتوان سود برد تا برای بوجود آوردن جو صمیمیت و خلوت بیشتر، فضا را بتوان در حجمی بزرگتر تعریف کرد. این سبک چیدمان در نهایت میتواند مکانی درون ساخت باشد و به دنباله ای دایم از معماری اتاق بدل شود. مبلمان های درون ساخت، همچون چیدمان های یکپارچه و واحد، به گونه ای کارا و مفید از فضا بهره می جویند که یکدست و منظم می نماید و از آشفتگی دیداری فضا می کاهند.
  • گونه دوم و معمول تر چیدمان پلان، تناسبی آزاد در میان کارکرد و فضا را به نمایش میگذارد.چیدمان های آزاد به خاطر انعطاف پذیری و گوناگونی شان دلپذیرترند.بیشتر اتاق هایی که دارای چیدمانی آزاد هستند، به راحتی میتوانند کاربرد های مختلفی را در خود جای دهند، بویژه اگر بتوان مبلمان مورد استفاده را براحتی حرکت داد و دوباره آنرا چید و مستقر نمود. این سطح از انعطاف پذیری ذاتی نسبت به تغییر کاربری یا شرایط، چیدمان آزاد را به شیوه معمول تر و راحت تر طراحی مبلمان در فضا تبدیل کرده است. همچنین فرصتی فراهم می آوردکه مجموعه بزرگتری از مدل های مبلمان، اندازه ها و سبک ها به مرور زمان انتخاب شوند و تقریبا” با هر وضعیتی از طراحی متناسب و هماهنگ می گردند.

خب دوستان، ممنون که تا اینجای مقاله با ما همراه بودید. در ادامه میخواهیم شما را با نکات مهم و کلیدی که می بایست یک دکوراتیو یا هر کاربری قبل از آغاز کار چیدمان آنها را مد نظر قرار دهد آشنا سازیم.پس از آن نیز انواع سبک های مبلمان موجود در بازار را خدمتتان معرفی خواهیم کرد.

نکات مهمی که درخصوص چیدمان داخلی منزل می بایست مد نظر قرار داد:

بسیاری از افراد به دلیل عدم تشخیص مناسب، وسایل اشتباهی خریداری میکنند یا حتی مبلمان خریداری شده خود را به گونه ای اشتباه می چینند. انجام این کارهای اشتباه باعث می شود که ساکنین خانه بعد از گذشت مدتی از رنگ ها و چیدمان خانه خود خسته و دلزده شوند. این در حالی است که این گونه افراد دلیل واقعی و اصلی وقوع این خطاها و اشتباهات را نمیدانند و متاسفانه به طور مکرر و با هر تغییر دکوراسیون مجددا” اشتباهات خود را تکرار میکنند.

  • خرید وسایل و اشیاء در چیدمان داخلی:

مهمترین موضوعی که در چیدمان داخلی منزل مطرح است، خرید وسایل و مبلمان مناسب است. انتخاب های اشتباه برای خرید مبلمان و اکسسوری ها منجر به خراب شدن چیدمان خواهد شد. همچنین انتخاب رنگ های اشتباه برای وسایل و اشیایی که خریداری شده نیز از دیگر اشتباهات رایج در نحوه خرید وسایل است.دو موردی که همواره موجب چیدمان اشتباه در دکوراسیون داخلی می باشد عبارتند از قدرت اشتباه خرید و عدم قدرت تشخیص خرید وسایل.

  • زمان مناسب برای خرید مبلمان در چیدمان و دکوراسیون داخلی:

همیشه باید سعی کرد خرید مبلمان را به زمانی بعد از خرید سایر وسایل و لوازم خانگی موکول کرد. شما باید بعد از چیدمان وسایل خانه، ببینید بهترین محل و فضا برای استقرار مبلمان کجا و چقدر است و متناسب با آن، نسبت به خرید مبلمان مناسب اقدام نمایید.مساحت خانه، رنگ دکوراسیون و اکسسوری شما، در خرید مبلمان بسیار با اهمیت و موثر می باشد.

  • تطابق دکوراسیون داخلی با چیدمان داخلی:

بهتر است ابتدا دکوراسیون داخلی منزل انجام شده و سپس شروع به چیدمان داخلی کنید. دکوراسیون یعنی همه آنچیزی که برای تغییر و بازسازی منزل مورد نیاز است. دکوراسیون داخلی شامل رنگ دیوارها، سرامیک یا سنگ کف، پارکت کف، تغییر دربهای کابینت آشپزخانه و غیره می باشد. در مرحله بعد هر آنچه در ساختمان و فضای داخلی آن قرار می گیرد بعنوان چیدمان داخلی محسوب می شود. به همین دلیل است که توصیه می شود کار خرید مبلمان و استقرار آن را حتما” به بعد از طراحی کلی دکوراسیون موکول کنید.

  • در نظر گرفتن نقطه کانونی در چیدمان داخلی:

برای خانه و علی الخصوص فضای پذیرایی می بایست ابتدا نقطه کانونی داشته باشید. نقطه کانونی بخشی از خانه است که افراد هنگام ورود به خانه باید به آن نقطه جذب شوند. در واقع این نقطه کانونی از بقیه بخش های ساختمان متفاوت است.به یاد داشته باشید که هیچ وقت قدرت داشتن نقطه کانونی را ناچیز و کم ارزش نپندارید. در چیدمان داخلی به سبک ایرانی، معمولا” نقطه مرکزی در اتاق پذیرایی تی وی روم یا محل قرار گیری تلویزیون است.دقیقا” جایی که مبلمان و اثاثیه به دور آن چیده شده و محل تمرکز و قرار گیری افراد در هنگام نشستن و استقرار است. از همین رو است که انتخاب درست نقطه کانونی دارای اهمیت بالایی در ایجاد بهترین اصول چیدمان داخلی است. در انتخاب نقطه کانونی ( در چیدمان داخلی به سبک ایرانی ) معمولا” دیوار پشت تلویزیون اولویت اصلی است. اما اگر موقعیت خانه به گونه ای باشد که این انتخاب دیوار سخت و ناممکن بود، میتوان نقطه کانونی را با انتخاب یک کاغذ دیواری متفاوت از بقیه دیوارها، یا استفاده و بهره بردن از سایر وسایل هنری مثل قاب عکس یا تابلو و … مشخص و تعیین کرد. البته ذکر این نکته نیز حایز اهمیت است که انتخاب و گزینش خود قاب عکس یا تابلو و طرح و رنگ آن هم باید بر اساس رنگ چیدمان مبلمان انتخاب شود. هر قاب عکس یا تابلوی هنری برای هر خانه یا مبلمانی مناسب نخواهد بود.

  • انتخاب رنگ برای پیدمان و دکوراسیون داخلی:

رنگ یکی از اساسی ترین موارد برای بهبود دکوراسیون داخلی و یا بهترین اصول چیدمان داخلی است. بهتر است تا حدودی از روانشناسی رنگ ها و قدرت ترکیب آنها آگاه باشید. بهتر است فضای خانه را اصلا” شلوغ نکنید. برای فضای داخلی منزل می توان از سه رنگ استفاده کرد. چیدمان های داخلی خانه و رنگهایی که انتخاب میشوند می بایست با هم هارمونی و هماهنگی کامل داشته باشند. این نکته را همیشه مد نظر داشته باشید که با نحوه چیدمان و انتخاب رنگ ها میتوان فضای داخلی خانه را بزرگتر از آنچه که هست نشان داد.

  • مد و لزوم عدم پیروی از آن در چیدمان داخلی منزل:

بسیاری از مد ها پس از چند سال کهنه و قدیمی می شوند. تمایل همیشگی و علاقه وافر برای پیروی از آخرین مد روز، به تنهایی ایده و ابتکار بدی نیست. اما باید این را همیشه به یاد داشت که آنچه که امروز مد شده قطعا” در آینده ای نزدیک اصطلاحا” دمده و از نگاه ها خواهد افتاد. به همین خاطر است که توصیه می شود در چیدمان داخلی منزل کمتر از مد ها پیروی شود و بجای آن سعی شود از ایده ها و طرح های ابتکاری استفاده شود.

  • توصیه به عدم تقلید در طراحی و اجرای چیدمان داخلی:

یکی از مهمترین مشکلات در طراحی و اجرای چیدمان داخلی، تقلید افراد از نوع طراحی، دکوراسیون و چیدمان داخلی منزل دیگران است. علی الخصوص در ایران که این مشکل و معضل تقلید بسیار به چشم میخورد.بسیاری از افراد با رفتن به خانه دوستان و اقوام خود، و مشاهده مبلمان و نحوه دکوراسیون خانه و علاقمند شدن به آن، تصمیم به خرید مبلمان و اکسسوری های هم شکل و هم رنگ را میگیرند غافل از آنکه چه بسا ممکن است این وسایل در خانه آنها به هیچ وجه با طراحی و معماری داخلی همخوانی نداشته باشد.همیشه به یاد داشته باشید چنانچه به دنبال یک چیدمان خوب و عالی هستید، باید خانه خود را منحصر به فرد بدانید. کمتر خانه هایی را میتوان پیدا کرد که میزان نور و پلان مشابه هم داشته باشند. مگر آنکه در یک ساختمان باشند و واحدهای آپارتمانی کاملا” مشابه هم ساخته شده باشند.از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار در چیدمان داخلی منزل میتوان به مساحت، نقشه و پلان، میزان نور ساختمان ( تعداد پنجره ها، ابعاد آنها و موقعیت قرار گیری در ساختمان )، عرض ساختمان یا طول آن، اشاره نمود. این عوامل تاثیرات زیادی در نحوه چیدمان داخلی و حتی رنگ مبلمان و وسایل مهم دیگر دارند.

  • اهمیت و نقش مهم اصل تمرکز در چیدمان و دکوراسیون داخلی:

در اصل تمرکز، ما از بخشهای اصلی و مهم ( اصطلاحا” کلیدی ) ساختمان جهت زیبا سازی اتاق استفاده میکنیم.با برجسته کردن یک بخشهایی از ساختمان، باعث بوجود آوردن جدابیت بصری در ساختمان خواهیم شد. به طور مثال اگر یک دیوار را از سایر دیوار ها متمایز کنیم، تمرکز شما بیشتر بر روی آن قسمت از دیوار خواهد بود که از بخشهای دیگر  متمایز شده است. در استفاده از اصل تمرکز میتوان از تغییر رنگ، تغییر مقیاس، نورپردازیها و تغیر متریال استفاده کرد. در کشورهای غربی نیز طراحان داخلی از این کار به طور استراتژیک برای برجسته کردن بخش های مختلف در ساختمان استفاده می کنند و با این شیوه ظاهری یکپارچه ایجاد میکنند.

خب دوستان، امیدواریم تا اینجای مقاله مورد توجه و عنایتتان قرار گرفته باشد.همانطور که دیدید در دکوراسیون و چیدمان داخلی، مبلمان و اکسسوری نقش به سزا و موثری بازی میکنند. به همین خاطر و به دلیل اهمیتی که مبلمان در چیدمان خانه های ایرانی دارد، میخواهیم شما را با انواع مبلمان ها آشنا سازیم.

در گذشته اتاق های خانه با فرش و پشتی های دست بافت چیدمان میشد. اما امروزه دیدن این خانه ها فقط حس نوستالژی به ما میدهد، زیرا با تغییر سبک زندگی ها، تمام جنبه های زندگی بشر تحت تاثیر این تغییرات قرار گرفته تا جایی که دیگر نمیتوانیم خانه ای بدون مبلمان را در جایی بیابیم یا اینکه خیلی به ندرت و کم یاب شده است. اگر امروز وارد خانه ای شویم که مبلمانی در آن نباشد و مجبور باشیم به شیوه گذشته بر روی زمین بنشینیم، شاید برایمان قدری عذاب آور باشد. مبلمان ها امروزه تبدیل به یکی از اجزای اصلی دکوراسیون خانه شده است که تاثیرات فراوانی در طراحی، دکوراسیون و چیدمان خانه ها دارد.وقتی صحبت از مبلمان میشود منظور مجموعه وسایلی است که در خانه برای نشستن مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین در کنار این کارکرد، نمیتوان نقش آن را در زیبایی و جلوه بصری خانه نیز نادیده انگاشت.زمانی که شما برای خرید مبل اقدام میکنید تنها با سه گزینه کلی مبل استیل، مبل کلاسیک و مبل راحتی روبرو هستید. اما هریک از این سه سبک دارای زیر مجموعه هایی هستند که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.

  • مبلمان استیل: مبل های استیل ( Style Furniture ) با استفاده از چوب های محکمی مانند گردو ساخته میشوند. یکی از موارد مهم در هنگام خرید همچین مبلمانی نوع چوب استفاده شده است. مبلمان استیل دارای تزیینات و کار دست فراوان در قسمت های تاج، دسته ها و پایه هستند. به عبارت دیگر سبک سلطنتی داشته و به همین دلیل برای استراحت طولانی مدت اصلا” مناسب نمی باشند. در بیشتر مواقع از این سبک مبلمان فقط برای مهمانی های رسمی و پذیرایی ها استفاده می گردد و در خانه ها جهت استراحت یا تماشای تلویزیون و گفتگوهای روزمره و خانوادگی از مبلمان راحتی استفاده می گردد.قیمت مبلمان استیل هم به خاطر نوع چوب، کیفیت و مرغوبیت پارچه و کارهای هنری و دستی که روی آنها توسط صنعتگران انجام میشود معمولا” نسبت به سایر انواع مبلمان گرانتر می باشد.

انواع مبلمان سبک استیل:

  • مبل شزلون (Chaise longue ):مبل شزلون به هر سه سبک راحتی، کلاسیک و استیل طراحی می شود. ویژگی خاص و مشهود این مدل مبل، طراحی نا متقارن آن است. مبل شزلون در یک طرف یا هر دو طرف دارای دسته های گردی است که اگر در دو طرف کار شده باشد یکی از آنها به صورت واضح و مشخصی بزرگتر است.
  • مبل منبت کاری: مبلمان منبت کاری شده در دسته مبلمان استیل، به دلیل نقش و نگارهای کار شده بر روی چوب، از سایر مدل های این دسته گران قیمت تر است. این مبلمان ها از طراحی و ظرافت بسیار بالایی برخوردار هستند و چوب زیادی نیز در آنها استفاده و به کار برده شده است. مبل های منبت کاری شده بسیار مجلل، با شکوه و سلطنتی هستند.
  • مبل یاقوت: در طراحی این سبک از مبلمان، از یاقوت الهام و الگو برداری شده است. هر نمونه از این سبک مبلمان خود به تنهایی اثری هنری، زیبا، با ارزش و منحصر به فردی است که با ابهتی بالا، چشم نوازی میکند.
  • مبل فرانسوی ( French Sofa ):تفاوت عمده میان مبلمان فرانسوی با سایر مبلمان ها، استفاده از دسته های نازک و ظریف در این مدل مبلمان است.در این سبک از مبلمان خطوط منحنی بسیاری به چشم میخورد و این نیز دیگر مشخصه مشهود این سبک از مبلمان ها است.
  • مبل ایتالیایی (Italian Sofa):کشور ایتالیا، از پیشگامان صنعت مبلمان در دنیا به حساب می آید. در دوران باستان صنعتگران و هنرمندان رومی در این زمینه شهره عام و خاص بودند . منبت کاری بر روی چوب و استفاده از پارچه بر روی دسته ها، پایه و پشتی بلند از ویژگیهای این سبک فاخر در مبلمان می باشد.
  • مبل مصری (Egyptian Sofa): در ساخت مبلمان مصری، از پر انحنا ترین و پیچیده ترین طرح ها استفاده میشود. در بعضی موارد منبت کاری نیز در سبک مصری به کار برده میشود.
  • مبل کلاسیک (Clssic Furniture):سبک کلاسیک یکی از اصیل ترین، قدیمی ترین و پر طرفدارترین سبک های مبلمان میان مردم جهان است. این سبک مبلمان تلفیقی از مبلمان سبک استیل و راحتی است ( به خاطر دارا بودن ظاهر سلطنتی و اشرافی همراه با راحت بودن نشیمن و تکیه گاه ).در طراحی مبلمان کلاسیک، اصالت و سنت ها هر دو دخیل بوده و نقش مهمی دارند و با پایبندی به این اصول بوده است که این سبک از مبلمان توانسته با زندگی های امروزی هماهنگ و همسان شود.این مدل از مبلمان با گذشت زمان از مد نیفتاده و میتواند برای همیشه ماندگار بماند و همین عامل یکی از دلایل درخشش این نوع مبلمانها در خانه های ایرانیان است.
  • مبل کوهان شتری (Camelmount Sofa): مبل کوهان شتری به دلیل شکل خاصی که دارد و نیز دارا بودن یک یا دو انحنا در قسمت تکیه گاه( شبیه به کوهان شتر ) به این نام معروف شده است. این سبک مبلمان جزء دسته های کلاسیک و راحتی محسوب میشوند.
  • مبل کابریول (Cabrillo Sofa): سبک کابریول دارای طراحی و ظرافت خاصی است. ایجاد انحنا در دو طرف مبل، راحتی خوبی را برای استفاده کننده به همراه دارد. سایر قسمت ها از جمله بدنه و دسته ها ی این نوع مبلمان ساده، یکنواخت و بدون هر گونه کار دستی و منبت کاری ساخته میشوند.
  • مبل لاوست (Loveseat Sofa): یک اصطلاح رمانتیک برای یک مبل دو نفره است. مبل لاوست از دیگر سبک هایی است که هم به صورت کلاسیک و هم مبل راحتی طراحی و ساخته می شود. اصل ثابت در طراحی مبل لاوست، دو نفره بودن آن است تا زوج ها در کنار هم احساس صمیمیت بیشتری داشته باشند.
  • مبل نیمکتی (Couch Sofa): مبل های نیمکتی را به صورت عریض و بسیار راحت طراحی می کنند. این مدل مبلمان از زیباترین انواع مبل سبک کلاسیک هستند.
  • مبلمان راحتی: مبلمان راحتی همانگونه که از نامش نیز پیداست، راحت ترین نوع مبلمان است و به لحاظ ساختاری با دو نوع مبل قبلی تفاوتهای آشکاری دارد. در این سبک، طراحان قدرت و جسارت بیشتری در طراحی دارند.همچنین مبلمان راحتی در انتخاب و گزینش پارچه نیز تنوع بیشتری دارد. مبل راحتی دارای دسته های پارچه ای پهن و قد نسبتا” کوتاهتری نسبت به مبلمان استیل و کلاسیک هستند. این سبک مبلمان برای استفاده مدام و طولانی مدت در طول روز، چرت زدن کوتاه در طول روز یا شب و نیز تماشای تلویزیون بسیار مناسب است.
  • مبل L یا U شکل:این نوع مبلمان ها گزینه های مناسبی میتوانند برای خانه هایی با فضای نشیمن کوچک باشند. با توجه به اینکه اینگونه از مبلمان ها از اجزای متفاوتی تشکیل می شوند، استفاده کننده میتواند آنها را بنا به میل و سلیقه خود یا متناسب با ابعاد و فضای اتاق چیدمان نماید.
  • مبل چستر فیلد (Chesterfield Sofa): این سبک از مبلمان معمولا” دارای پوششی از چرم و پارچه می باشد. نمونه های چرمی آن بیشتر در ادارات و اماکن رسمی مورد استفاده قرار می گیرد.از ویژگیهای بارز آن میتوان به استفاده از دکمه های زیاد و حالت فرو رفتگی در طراحی آن اشاره کرد.
  • مبل لاوسن (Lawson Sofa): این نوع از مبلمان، یکی از راحت ترین انواع مبلمان است که ارتفاع آن را میتوان بوسیله کوسن تنظیم کرد. از ویژگیهای ظاهری این سبک ساختار کوسن مانند و پهنای نشیمن است.
  • مبل مدرن (Modern Sofa): سادگی و بهره بردن از خطوط صاف از مهمترین و اصلی ترین ویژگیها و شاخصه های این نوع از مبلمان است.سبک مدرن یکی از پرطرفدار ترین، محبوب ترین وهمچنین پر فروش ترین انواع مبلمان است که سه ویژگی و شاخصه مهم زیبایی، سادگی و راحتی را در کنار هم دارا می باشد.
  • مبل انگلیسی (English Sofa): مبلمان انگلیسی نیز همانگونه که از اسمش پیداست، کار طراحان انگلیسی و به سبک و سلیقه مردم این کشور طراحی شده است. این سبک از مبلمان دارای دسته هایی کوتاه، ولی در عوض تکیه گاه بلندی است و در زمره مبل های بسیار راحت محسوب میشوند.
  • مبل بریج واتر (Bridgewater Sofa): این سبک از مبلمان بسیار خاص و راحت می باشد که تقریبا” با همه محیط ها میتواند ارتباط برقرار کند. مشخصه اصلی این نوع مبلمان دسته های آن است که با شیبی ملایم به سمت تاج کشیده می شود.
  • مبل تخت شو (Bed Sofa): مبل تخت شو مبلی مناسب برای فضاهای کوچک و علی الخصوص سوییت ها است. این مبل ها به راحتی باز شده و تبدیل به تخت خواب می شوند.
  • مبل ماساژور (Masaje Sofa): این نوع مبلمان همراه با تجهیزات ماساژ دهنده برقی ساخته میشوند و دارای دکمه هایی قابل تنظیم هستند که اغلب پشت پاها و کمر را ماساژ می دهند. همین موضوع و کارکرد خاص، تبدیل به یک جذابیت ویژه در این نوع مبلمان شده و طرفداران و خریداران بسیاری را به خود جذب نموده است.
  • مبل فوتون (Futon Sofia): مبل فوتون نمونه ای دیگر از مبلمان تخت شو ولی با ظاهری شیک، خاص تر و مناسب تر برای ادارات است.
  • مبل دیوان (Divan Sofa): این دسته از مبلمان ها به صورت دو وجهی و بدون تکیه گاه ساخته می شوند. از آنجا که فاقد تکیه گاه هستند به همین دلیل میتوان از هر دو طرف آنها استفاده کرد. این سبک مبلمان بیشتر برای راحتی زیر پا و یا بعنوان مبل کمکی مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به اینکه اکثر خانه های امروزی با سبک مدرن چیدمان شده اند، بنابراین اکثر افراد به دنبلا مبلمانی هستند که به سبک مدرن نزدیک تر باشد. بنابراین در این بخش تصمیم داریم تا شما را با کاناپه که بخشی از یک ست مبلمان مدرن است آشنا سازیم:

  • کانباپه مدل و نوعی از مبلمان است که شکل و طراحی آن نسبت به سایر مدل ها اندکی متفاوت است. کاناپه ها عموما” ظرفیتشان نسبت به سایر مدل ها بیشتر و به همین دلیل بزرگتر هستند. کاناپه شبیه به تخت طراحی شده و تا حدودی می تواند نقش یک تخت را هم بازی کند و البته جایگزین آن ( در برخی مواقع ) شود.
  • کاناپه ها معمولا” و در بیشتر خانه ها در اتاق های خانه همچون اتاق خواب یا اتاق پذیرایی مستقر و مورد استفاده قرار می گیرند. جنس این مدل از مبلمان میتواند از پارچه های رنگی و طرح دار، مخمل و یا چرم هم باشد.
  • از آنجا که در طراحی و ساخت کاناپه ها تنوع بسیاری وجود دارد، به همین خاطر قیمت مبلمان نوع کاناپه در بازار متفاوت است. برخی از آنها الیاف بیشتری داشته و در مقابل برخی نمونه های دیگر از چوب یا آهن بیشتری ساخته شده اند.
  • از آنجا که کاناپه ها بیشتر به شکل تک یا نیم ست ساخته و عرضه میشوند، به همین خاطر قیمتشان معمولا” کمتر از انواع مبلمان استیل یا کلاسیک است. در میان انواع مختلف مدل های کاناپه که مورد پسند و هرید بیشتر قرار دارند مانند شزلون،فانتزی و نیز تخت شو، معمولا” قیمت مبلمان و کاناپه تخت شو از سایر مدل های این گروه بیشتر و بالاتر است.
  • گاهی اوقات به دلیل فضای کمی که در اختیار داریم نمیتوانیم از یک ست کامل مبلمان در داخل منزل بهره ببریم به همین خاطر است که شرکتهای تولید کننده مبلمان، اقدام به طراحی و ساخت مبلمان های نیم ست کرده اند که میتواند کمک زیادی به ما در این زمینه کند.
  • تعداد صندلی های مبلمان نیم ست، معمولا”برای 5 نفر در نظر گرفته میشود. برخی مدل های نیم ست، به صورت یک کاناپه سه نفره و دو صندلی تک نفره و برخی مدل های دیگر به صورت یک کاناپه دو نفره به همراه دو صندلی تک نفره ساخته میشوند.با توجه به همین موضوع و کمتر بودن تعداد صندلی ها در مبلمان نیم ست، قیمت این نوع مبلمان ها از مبلمان ست های کامل ارزانتر هستند.        
تاریخ :

آخرین مطالب

بنر تبلیغاتی

محل تبلیغ شما

مشتریان ما

گروه معماران آرسا

تخصصی ترین پلتفرم مشاوره آنلاین در حوزه معماری ، طراحی داخلی و غرفه سازی نمایشگاهی میباشد که این امکان را برای کاربران خود فراهم نموده ، تا از مشاوره تخصصی در این حوزه به صورت 24 ساعته و با امکان مکالمه متنی – تلفنی و تصویری با صدها طراح و معمار توانمند ایرانی در راستای نیل به اهداف خود بهره مند گردند.

مجوزها و گواهینامه ها

logo-samandehi

دانلود مستقیم اپلیکیشن