معماری و دکوراسون داخلی

دکوراسیون داخلی

پيشگفتار:

با سلام، ضمن آرزوی داشتن روزگار و احوالی خوش برایتان، در این مقاله تصمیم بر آن داریم تا درخصوص موضوع مهمی که این روزها تبدیل به یکی از دغدغه های اصلی و فکری خانواده های شهر نشین ( و علی الخصوص آپارتمان نشین ) ایرانی گشته است برایتان صحبت کنیم. قطعا” اسم آپارتمان که می آید ذهنمان به سمت یک فضای کوچک و محدود با اتاق خوابهای جدا و آشپرخانه و پذیرایی به هم پیوسته می رود. اما چه چیزی در این روزها تبدیل به یک دغدغه برای خانواده های آپارتمان نشین شده است؟ بله، طراحی و چیدمان داخلی فضای آپارتمان

با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر در اینخصوص با هم صحبت کنیم.

 

عصر مدرنیته و نیاز به سکونت در فضاهای محدود:

زندگی در قرن 21 و در روزگاری که پیشرفت های حاصله در حوزه فناوری و تکنولوژی های گوناگون زندگی انسان را تحت الشعاع خود قرار داده، تبعاتی برای خود دارد و یکی از این پیامدها، تغییرات ایجاد شده در سبک خانه و ساختمان سازی بشر طی 100 سال گذشته می باشد. مهمترین تغییری که در سبک خانه سازی ایجاد شده کوچک تر شدن فضای خانه ها می باشد. البته افزایش جمعیت بشر و به تبع آن نیاز جامعه به تعداد بیشتری خانه نیز در این ارتباط بی تاثیر نبوده است. با تبدیل خانه های بزرگ و عموما” حیاط و باغچه دار قدیمی به آپارتمان های نه چندان بزرگ و جادار، محدودیت هایی برای افراد بوجود آمده که به ناچار انسان را به سمت ایجاد تغییرات در طراحی ساختمان و کاربردی نمودن فضاها سوق داده است. بعنوان مثال در گذشته بیشتر خانه ها به غیر از آشپزخانه و اتاق های خواب، دارای سایر فضاهای جدا شده ای مانند اتاق پذیرایی، اتاق نشیمن، زیر زمین ( جهت نگهداری و انبار وسایل غیر ضروری ) و دیگر فضاهای مورد نیاز بوده اند لیکن امروزه با تغییر در سبک خانه سازی و روی آوردن مردم به سمت آپارتمان سازی و آپارتمان نشینی، می بینیم که اتاق خواب ها کاملا” جدای از دیگر قسمت ها و فضاهای خانه بوده و پذیرایی و فضای نشیمن و حتی آشپرخانه هم به هم پیوسته هستند. به همین خاطر است که طراحی و دیزاین داخلی فضاهای پذیرایی و اتاق نشیمن به یکی از دغدغه های ذهنی ساکنین و چالشی جدی در دکوراسیون و چیدمان خانه های امروزی تبدیل گشته است.

 

عناصر مهم در خانه سازی امروزی:

جدای از بحث نقشه و مصالح و ملزومات ساخت خانه، آنچه که امروزه میتوان از آن بعنوان عناصر مهم در ساخت و تبدیل فضای خانه به محیطی توام با آرامش به آنها اشاره کرد عبارتند از :

لازم به توضیح است که هر کدام از این عناصر به تنهایی دنیایی از دانش و تخصص محسوب میشوند و در دل خود مفاهیم، معنی و تعریف های فراوانی در حوزه تخصصی خود دارند. لیکن متاسفانه از سوی عده ای نا آگاه، گاهی اوقات پیش آمده که هر سه عنصر یاد شده را تحت یک عنوان و مثلا” طراح یا معمار فرض و عنوان میکنند در صورتیکه هر یک از این موارد همانگونه که اشاره شد می بایست به صورت جدا و تفکیک شده از موارد دیگر مورد بررسی و شناخت قرار گیرد.( البته در ادامه برایتان خواهیم گفت که تفاوتی میان دکوراسیون داخلی و دیزاین داخلی وجود ندارد و چنانچه شما عزیزان تا پایان این مقاله با ما همراه باشید به صورت مکفی توضیحات مربوطه را خواهید دید ) پس اجازه دهید تا در ادامه ضمن ارایه تعریف مختصر و اجمالی از هر کدامشان، برایتان توضیحاتی نیز در ارتباط با عملکرد و فوایدشان ارایه دهیم. همچنین در انتها از تفاوت بین طراحی داخلی با دکوراسیون داخلی نیز خواهیم گفت.

معماری و دکوراسون داخلی

1- تعریف معماری داخلی:

همانگونه که گفتیم با ورود بشر به دوران مدرنیته و نیز افزایش جمعیت انسانها و صد البته مهاجرت روستاییان به شهر ها و به تبع آن گسترش جوامع شهری که نیازمند فراهم آوردن امکانات لازم جهت جای دادن سیل بی رویه رشد جمعیت شهری در خود بوده است، کارشناسان مدیریت شهری کم کم به سمت ایجاد تغییرات اساسی در نقشه های ساختمانی و ساخت خانه هایی متناسب با فضای محدود شهری برای جمعیت زیاد آن شدند. حاصل این برنامه ریزی و اقدامات انجام گرفته، پدید آمدن ساختمانها و آپارتمانهای چندین طبقه بوده که نسبت به خانه های ساخته شده به سبک های قدیمی، دارای فضای کمتری برای زندگی و سکونت افراد می باشد.در کنار فشرده شدن فضا و محل زندگی، سایر بناها و فضاهای شهری نیز دچار تغییرات و دگرگونی های اساسی در نحوه ساختشان شدند. مثلا” به مرور زمان دیگر از وجود مغازه ها و فروشگاههای فراوانی که در یک منطقه یا خیابان جهت ارایه نیازهای مردم از قبیل مواد غذایی و خواروبار، نانواییها، لباس فروشی ها، کیف و کفش فروشی ها، مغازه های فروش مواد شوینده و بهداشتی، لبنیاتی ها و خیلی دیگر از این کسب و کارها خبری نبود و به جای آن در هر منطقه با تاسیس یک فروشگاه زنجیره ای که ارایه دهنده تقریبا” تمام نیازمندیهای روزمره مردم می باشد بسیاری از این مغازه ها جمع آوری و به جای آنها کسب و کارهای دیگر جایگزین شدند. خب، داشتیم راجع به آپارتمان و البته معماری داخلی برایتان صحبت می کردیم. حال به تعریف معماری داخلی می پردازیم. در سالهای اخیر و علی الخصوص طی سی سال گذشته در کشورمان، واژه معماری داخلی اهمیت بسیاری پیدا کرده و حتی مورد علاقه جوانان بسیاری که مشتاق یادگیری آن هستند بوده به گونه ای که رشته معماری در دانشگاههای ما همه ساله پذیرنده تعداد بسیاری از دانشجویان جوان می باشد.

 

مفهوم معماری داخلی:

معماری داخلی به نوعی خلق و آفرینش فضا است. فضایی که در عین زیبا بودن می بایست عملگرا و کارآمد نیز باشد. فی الواقع طراح و معمار داخلی با استفاده از علم و دانش و نیز ترکیب اصول و استانداردهای فنی و تخصصی معماری با حس زیبایی شناسی که نشات گرفته از فطرت آدمی است، فضایی را طراحی و آماده می سازد که بیانگر و نشان دهنده هویت، نیاز، درک، علاقه و خواسته های مخاطبش باشد. معماری داخلی در واقع هنر بهینه سازی فضاهای داخل ساختمان ها جهت زندگی بهتر و آسایش و آرامش بیشتر ساکنین آن است. در کنار معماری داخلی، ما موضوع معماری ساختمان و طراحی داخلی را هم داریم. در واقع معماری داخلی حلقه ارتباط بین این دو رشته نیز محسوب می شود. چرا که این رشته همانند معماری با اجزا و عناصر به کار رفته در ساخت ساختمان سر و کار دارد و علاوه بر آن بر فضاهای داخلی تاکید می کند. اگر ما معماری را اینگونه تعریف کنیم که با مقیاس بزرگ شهری در ارتباط است، پس معماری داخلی نیز در مقیاس انسانی و با فضاهای عمومی و شخصی مرتبط می باشد.

معماران داخلی جدای از داشتن تحصیلات مرتبط و دارا بودن دانش فنی و کافی در زمینه معماری، حتما” بایستی راه حل ها و ایده های خلاقانه ای هم داشته باشند تا بتوانند محیطی آرام و دلنشین برای ساکنین آنجا بوجود آورند. لازمه این کار داشتن اطلاعات و آگاهی کافی و وافی در زمینه روانشناسی، ارگونومی، شناخت مواد و مصالح، رنگ شناسی، طراحی مبلمان و … می باشد. معماری داخلی در ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با طیف گسترده ای از عوامل و عناصر و فاکتورهای مهمی همچون نور،تاریکی، رنگ، بافت، کف و سقف، دیوار و برخی عناصر آذینی و تزیینی و کاربردی ( اکسسوری ) مانند مبلمان ها و فرش و پارکت و … می باشد. این عناصر و فاکتورها همگی ابزارهای دست و در اختیار طراح هستند که می بایست توسط وی به گونه ای هماهنگ و متناسب با هم در یک طرح و فضای مرتبط و خوشایند قرار گیرند. حال بیاییم فضایی را بدون معماری داخلی در نظر بگیریم. در واقع اینگونه نیز میتوان بیان کرد که فضای فاقد معماری داخلی، محیطی است که یا قابلیت  استفاده کردن را ندارد و یا اینکه حتی بر فرض قابل استفاده بودن هیچگونه کارایی لازم، مناسب و بهینه ای نخواهد داشت. از ویژگیهای خاص و منحصر به فرد معماری داخلی، تحت تاثیر قرار دادن تمام آحاد جامعه و همه اقشار مردم است. اینگونه نیست که معماری داخلی صرفا” مختص به ثروتمندان و متمولان باشد بلکه همه افراد جامعه به گونه ای تاثیر پذیر از هنر و تخصص معماران داخلی هستند. اگر قناعت و صرفه جویی را یکی از اصول اساسی زندگی در جوامع شهری امروز بدانیم، و تصمیم بر زندگی در فضای آپارتمانهای کوچک 40 تا 60 متر را داشته باشیم، آنگاه معماری داخلی بعنوان یک نیاز اصلی و ضرورتی انکار ناپذیر خود را نشان می دهد.

زمانیکه یک معمار داخلی تصمیم بر طراحی فضایی داشته باشد با دو مقوله سر و کار خواهد داشت: اول کاربرد آن فضا و دوم تاثیری که میتواند آن فضا بر روح و جسم استفاده کننده داشته باشد. از آنجا که بیشتر مردم جامعه در حال زندگی در آپارتمانها و خانه های کوچک شخصی هستند لذا دانستن و آگاهی از تخصص و دانش معماری داخلی بعنوان یک ضرورت برای آنها مطرح است. بعنوان مثال خانم های خانه دار که بیشتر ساعات روز خود را در منزل سپری می کنند، چنانچه تا حدودی مطالعه در این زمینه داشته باشند میتوانند به خوبی با انجام برخی تغییرات فضا را برای زندگی خود و دیگر اعضای خانواده بهبود بخشیده و باعث افزایش سطح آرامش و آسایش خانواده خواهند شد.

 

معماری و ساختمان:

در ساخت یک سازه و بنا عناصر و عوامل عمده و متعددی دخیل هستند تا خروجی مطلوبی که همان ساختمان مورد نظر است را ارایه دهد. در ابتدا بنای یک ساختمان به صورت یک طرح کلی معرفی شده و قسمت های مختلف آن در این طرح مشخص می شود. در مراحل بعد و مطابق طرح ارایه شده ساخت سازه گام به گام مطابق برنامه پیش رفته و ساختمان کامل می شود. این مراحل را که به آن فرایند ساخت و تکمیل بنا گفته میشود را سعی کردیم به صورت کلی و با زبان ساده برایتان شرح دهیم و لازم به ذکر است که هر بخش از آن توسط فرد یا افراد حرفه ای و متخصص، طراحی و برنامه ریزی و اجرا می گردد. یکی از مراحل مهم و با اهمیت در ساخت یک بنا، طراحی بخش های داخلی آن می باشد. این وظیف مهم را معماری داخلی و شخص طراح داخلی بر عهده دارد. بعنوان مثال در یک نقشه ساختمانی مربوط به یک خانه، بخشهای اصلی آن از قبیل اتاق های خواب، حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه، اتاق نشیمن و … جایگاهشان مشخص شده است، لیکن وظیفه نوع طراحی این قسمت ها و نوع عناصر فیزیکی، منابع و امکانات فعلی و … را با در نظر گرفتن شرایط و جنبه های زندگی افراد و صاحبان آن توسط هنر معماری داخلی مشخص می گردد.در زمینه تغییرات ظاهری و یا بهسازی و بهینه نمودن فضای داخلی ساختمان، مفاهیم و واژه هایی همچون معماری داخلی، دکوراسیون داخلی و طراحی و دیزاین داخلی معنا پیدا کرده و بسیار به چشم می خورند.همه این مفاهیم در یک راستا کاربرد دارند و آن چیزی نیست جز: تلاش در راستای بهبود و بهینه سازی فضای خانه برای بالابردن سطح کیفی زندگی توام با آرامش و آسایش ساکنان آن.

به همین خاطر و به دلیل ارتباط تنگاتنگ این سه مفهوم، در ادامه مقاله درخصوص دو مفهوم دیگر یعنی دکوراسیون داخلی و نیز طراحی و دیزاین داخلی نیز برایتان صحبت خواهیم کرد.

دکوراسیون داخلی

تحولات در معماری داخلی:

هرچند ماهیت اصلی و اساسی یک ساختمان توسط اولین معمار یا مهندس ساخت آن مشخص میگردد، لیکن بازسازی و تعمیرات در درون آن اینچنین نیست. همانطور که اکنون نیز به طور واضح مشاهده میکنیم ساختمانهای مسکونی زیادی هستند که با توجه به گذشت زمان زیادی از عمر آنها، لیکن به دلیل مقاوم بودن سازه و بنای اصلی، به دفعات داخل این ساختمانها مورد تعمیر یا بازسازی قرار می گیرد. این نوع ساختمانها چنانچه از بیرون به آنها نگریسته شود، در نگاه اول ممکن است بدون تغییر به نظر آید لیکن از درون چه بسا دچار تغییرات بسیار و دگرگونی های فراوان قرار گرفته باشد و با آنچه که قبلا” بوده به هیچ وجه قابل قیاس نباشد. به همین دلیل یک معمار داخلی نه تنها می بایست روی موضوع جایگاه ساختمان و مکان آن به لحاظ فیزیکی، موقعیت منطقه ای، فرهنگی و سیاسی و اجتماعی حساس باشد بلکه می بایست به وضعیت و شرایط زمانی و مکانی ساختمان از نظر ساکنان و نیازها و خواسته های آنان نیز دقت لازم را داشته باشد چرا که اگر استخوان بندی و اسکلت ساختمان از نظر مقاومت، در سطح مطلوب و بالایی قرار داشته و ایده و طرح معمار اولیه آن مناسب بوده باشد آنگاه هر نوع تغییر و بازسازی که توسط معماران داخلی و طراحان این حوزه در درون بنا انجام می پذیرد هیچ تغییری از لحاظ ایمنی در ساختمان ایجاد نخواهد کرد و باعث دنباله رو بودن دیگر ساکنان ساختمان از این رویه خواهد شد. اکنون شهرهای بزرگ و صنعتی از این گونه ساختمان ها پر شده و هر از گاهی ممکن است بنا به اقتضای شرایط و مناسب با تغییر کاربری آن، طرح درونی این بنا ها تغییراتی به خود ببینند و حتی احتمال و امکان ایجاد تغییرات بزرگ درونی نیز در آینده در اینگونه ساختمانها وجود دارد.

هنر معماری بنا

هنر معماری بنا یکی از ویژگیهای مهم در معماری بوده که به موضوع طراحی بنا اشاره دارد. در واقع اینگونه باید به موضوع نگاه کرد که بدون توجه به هنر و تاثیرات عمیق آن بر روح و جسم آدمی، طراحی معماری داخلی چیزی بیشتر از نقشه کشی و تخصیص فضاها به وسایل گوناگون نمی باشد. در حالیکه هنر طراحی داخلی بسیار بیشتر از اینها نیازمند به کار بردن روح هنر در تمامی بخش ها و فرآیندهای کار می باشد. استفاده از هنر در طراحی داخلی ساختمانها به انسان کمک می کند تا به آن روح آرامش و آسایشی که در زندگی به دنبالش است دست یابد.

توصیف درونی ساختمان

یکی از وظایف اصلی و ویژگیهای مهمی که یک معمار خوب باید داشته باشد، توصیف درونی بنا است. این توصیف دارای دو وجه است. در وجه اول معمار می بایست تصویر دقیق و روشنی از نمونه تکمیل شده کار در اختیار مشتری قرار دهد و در وجه دوم می بایست این توصیف را در عمل در طراحی معماری داخلی بیافریند. معمار تماما” در تلاش است تا فضای طراحی شده دارای تعریف روشن و واضحی باشد تعریفی که بواسطه انتقال احساس شکل گرفته و باعث ایجاد تصویر و واکنش یکسانی میان اعضا و ساکنان ساختمان می گردد.

سبک طراحی در معماری داخلی

معماری داخلی می بایست از میان سبک های مختلف دارای سبک طراحی مشخص و معینی باشد. سبکی که دارای تعریف مشخص، ادبیاتی قدرتمند در پس زمینه خود و همچنین سابقه تاریخی گویا باشد. آنچه که باعث می شود در نهایت کار بر اساس سبک مشخصی طراحی شود استفاده طراح از مولفه هایی همانند تلفیق سبک های مختلفدر طراحی فضای داخل و خارج، استفاده از مبلمان خاص،نور پردازی و بهره جویی از طیف وسیعی از رنگ های گوناگون و … می باشد. در پایان باید طرح ایجاد شده به گونه ای باشد که فرد طراح بتواند به خوبی از آن دفاع نماید.

سبک اسلامی

2– تعریف دکوراسیون داخلی:

پس از تعریف و آشنایی که از مفهوم معماری داخلی بدست آوردیم، اکنون قصد آشنا سازی شما با مفهوم دکوراسیون داخلی را داریم.

امروزه دکوراسیون داخلی خانه و ساختمان تبدیل به یکی از پر طرفدارترین جنبه های بهینه سازی فضای ساختمان و منزل شده است. زیرا در دکوراسیون داخلی به هیچ وجه به ساختمان و طراحی داخلی آن دست زده نمیشود و فقط با استفاده از المان ها و عناصری نظیر لوازم خانه، مبلمان، تابلوها، تغییر رنگ، کاغذ دیواری و … محیط و فضای داخل خانه تغییر داده میشود. به کسی که کارشناس و متخصص دکوراسیون داخلی باشد دکوراتیو می گویند. شخص دکوراتیو تلاش در خلق محیطی زیبا و دلنشین برای استفاده کننده گان از فضا با کمک شاخص هایی نظیر نور و روشنایی محیط، ابعاد و اندازه های فضا جهت انتخاب مبلمان، تعیین استاندارد مصالح به کار رفته برای جلوگیری از بروز حریق و گسترش آتش سوزی و … دارد و در این مسیر از هنر و خلاقیت خود بیشترین بهره را می برد.

آنچه که در لغتنامه دهخدا از تعریف دکوراسیون آمده است اینگونه می باشد که واژه دکوراسیون در اصل واژه ای فرانسوی بوده که در فارسی به معنای هنر و تخصص در زمینه آذین بندی و آراستن یک فضا می باشد. مطابق تعریف موجود از دکوراسیون در لغتنامه آکسفورد، دکوراسیون داخلی به معنی ” هماهنگ سازی طراحی شده برای جلوه نمایی و به رخ کشیدن رنگ ها، اثاثیه و سایر اشیا به صورت هنرمندانه در فضای یک اتاق یا خانه”

با این تعریف، نتیجه میگیریم که همه ما زمانی که با تغییر و جابجایی محل مبلمان، میز تی وی، تغییر رنگ دیوارها و کاغذ دیواری سعی در تزیین خانه خود داریم در واقع نقش یک دکوراتیو را بر عهده گرفته ایم و بدون آنکه تحصیلات و تجربیاتی در این خصوص داشته باشیم تنها از نبوغ خود در این کار استفاده می کنیم.با این حال دکوراسیون داخلی نیز همانند معماری داخلی دارای سبک ها و ریزه کاری های متفاوتی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. در واقع دکوراسیون داخلی هنر ایجاد فضایی دلنشین برای مخاطب از طریق هنر زیبایی شناختی است. هر کسی که خانه یا دفتر کاری را دکور کرده به نوعی در طراحی داخلی مشارکت داشته است.  دکوراسیون برای مردم عادی یک نوع سرگرمی به شمار می آید چرا که بدون نیاز به تجربه و تخصص و مدرک دانشگاهی، میتوانند آنگونه که خود مایل هستند فضای در اختیارشان را تزیین نمایند.

دکوراسیون داخلی حلقه اتصالی است بین دو علم طراحی داخلی و معماری. چرا که این رشته از هنر از یک طرف همانند علم معماری با ساختمان، بنا و اجزای آن در ارتباط بوده و از طرفی دیگر با فضاهای داخلی بنا مثل طراحی داخلی مرتبط می باشد.

خب، با تعاریف و توضیحاتی که خدمتتان دادیم می رسیم به اینجا که دکوراسیون داخلی مدرن چیست؟ یکی از اصول اولیه دکوراسیون داخلی مدرن همان شعار معروف ” هر چه کمتر، بهتر” است. در این سبک دکوراسیون داخلی ، هر چه تعداد مبلمان ها کمتر باشد، از جلوه و نمود بیشتری برخوردار خواهد بود. در اتاق های مدرن به سبک امروزی، بیش از هرچیز سادگی وسایل و باز بودن فضا و نیز استفاده از ترکیب رنگ های تیره یا مشکی نمود دارد.همانطور که میدانیم استفاده از رنگ های تیره جلوه خاصی به اتاق داده و آن را کلاسیک و مدرن نشان می دهد. در این نوع از سبک دکوراسیون معمولا” فضای اتاق بیشتر خالی بوده و کمتر از وسایل غیر ضروری استفاده میشود و تنها وسایل ضروری مانند میز، کاناپه و یا اشیاء معدودی مورد استفاده قرار می گیرد.

موضوع زیبایی از دیرباز مورد توجه و علاقه انسان قرار داشته و طی سالهای اخیر توجه به نوع کاربری برای فضاهای ساختمانی تبدیل به یکی از اصلی ترین و با اهمیت ترین فاکتورهای مورد توجه در دکوراسیون داخلی گشته است. موضوع حایز اهمیت دیگر در دکوراسیون داخلی اصول چیدمان است که در واقع این اصول منطبق بر هنر طراحی و ایجاد و ساخت فضاهای داخلی با در نظر گرفتن دو فاکتور زیبایی و کاربری می باشد.

 

نکات مهم در طراحی دکوراسیون داخلی:

در طراحی دکوراسیون داخلی به نکات مهمی باید توجه کرد که به تعدادی از آنها در زیر اشاره میکنیم:

  • نقشه داخلی (از محیط ساختمان)
  • نور و روشنایی محیط
  • تفکیک و جداسازی پلان ها
  • نوع پوشش دیوارها، سقف و کف ها
  • مبلمان و سایر ملزومات و اکسسوری ها

 

سبک های موجود در هنر طراحی دکوراسیون داخلی:

در هنر طراحی دکوراسیون داخلی سبک های بسیاری وجود دارد و دکوراتیو می بایست با توجه به شرایط محیط، کاربری فضا، امکانات موجود و سلایق و خواسته های مشتریان یکی از این سبک ها را انتخاب و پیاده سازی نماید. در واقع تعیین و انتخاب سبک یکی از فاکتورها و وظایف مهم در دکوراسیون داخلی است که می بایست با دقت و به بهترین نحو ممکن توسط دکوراتیو تعیین و اجرا گردد. در ادامه به تعدادی از معروفترین و مشهورترین سبک های موجود در این عرصه می پردازیم:

  • سبک ژاپنی در هنر طراحی دکوراسیون داخلی
  • سبک مراکشی در هنر طراحی دکوراسیون داخلی
  • سبک چینی در هنر طراحی دکوراسیون داخلی
  • سبک مصری در هنر طراحی دکوراسیون داخلی
  • سبک اسپانیایی در هنر طراحی دکوراسیون داخلی
  • سبک سویدی در هنر طراحی دکوراسیون داخلی
  • سبک انگلیسی در هنر طراحی دکوراسیون داخلی
  • سبک فرانسوی در هنر طراحی دکوراسیون داخلی
  • سبک هندی در هنر طراحی دکوراسیون داخلی
  • سبک مدرن در هنر طراحی دکوراسیون داخلی
  • سبک کلاسیک در هنر طراحی دکوراسیون داخلی
  • سبک مینیمال در هنر طراحی دکوراسیون داخلی
  • سبک روستیک در هنر طراحی دکوراسیون داخلی
  • و بسیاری از سبک های دیگر مثل سبک قاجاری ( ایران ) و اسلامی و …..

 

حال میخواهیم از دو فاکتور و عنصر بسیار مهم و تعیین کننده در دکوراسیون داخلی که در بین تمامی سبک های یاد شده مشترک می باشد صحبت کنیم. یکی رنگ و دیگری چیدمان

رنگ ( تعیین رنگ و طیف رنگ ):

تعیین و انتخاب نوع رنگ یکی از اصلی ترین فاکتورهای تاثیر گذار در دکوراسیون داخلی است که به تنهایی میتواند تاثیرات روحی و روانی بسیاری در پی داشته باشد. انتخاب رنگ می بایست با ابعاد محیط، میزان نور و روشنایی آن و همچنین نوع کاربری فضا مطابقت داشته باشد.

همانگونه که میدانیم رنگ ها به دو دسته و طیف کلی رنگ های سرد و رنگ های گرم طبقه بندی میشوند. استفاده از رنگ های گرم تاثیراتی بر فرد یا کاربر می گذارد همچون بالا بردن میزان آدرنالین و در نتیجه افزایش فشار خون، افزایش درجه حرارت و ایجاد حس گرما در بدن فرد. از جمله رنگ های طیف گرم میتوان به قرمز ، زرد و نارنجی اشاره کرد. بر عکس رنگهای گرم، رنگهایی مانند سبز و آبی در طیف رنگهای سرد قرار می گیرند. این گونه از رنگ ها باعث کاهش ضربان قلب، پایین آمدن فشار خون و احساس سرما به فرد می گردند. همچنین رنگهای طیف سرد باعث شل شدن عضلات و ماهیچه ها و در نتیجه ریلکس شدن و احساس راحت بودن به فرد می گردند.

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم در هنر دکوراسیون داخلی، اصل چیدمان است. در چیدمان فضا می بایست به نکات زیادی توجه داشت. از آنجا که چیدمان آخرین مرحله در انجام طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی است لذا می بایست با دقت بالایی طراحی و اجرا گردد. چراکه طراحان خبره و با تجربه میتوانند با اجرای دقیق و صحیح چیدمان، تمام کم و کاستی موجود که ناشی از نواقص مراحل قبلی است را بپوشانند و این معایب را جبران نمایند. در چیدمان فضا یکی از اصلی ترین موضوعاتی که فرد طراح باید در نظر داشته باشد کاربری فضا می باشد.خب تا اینجا راجع به دکوراسیون داخلی برایتان صحبت کردیم. اما یک واقعیت را هنوز به شما نگفته ایم و تصمیم داریم آنرا در ادامه مطلب بازگو نماییم. لذا درخواست میکنیم با ما در ادامه همراه باشید تا به این نکته مهم اشاره نماییم.

 

طراحی و دیزاین داخلی:

این مطلب را خودمانی خدمتتان عرض میکنم و صرفا” جهت اطلاع و بالا بردن دانش و آگاهیتان میگویم. کلمه دکوراسیون داخلی در اصل کلمه اشتباهی است. همه ما منظورمان از دکوراسیون داخلی همان طراحی فضا و چیدمان اثاثیه است. این دقیقا” همان چیزی است که در کشورهای خارجی به آن طراحی داخلی میگویند. ولی متاسفانه کلمه دکوراسیون داخلی تبدیل به یک غلط رایج در فرهنگ ما شده و البته برخی از سایتهای داخلی ارایه دهنده این خدمات هم برای آنکه مشتری بیشتری جذب کنند بجای واژه طراحی داخلی از کلمه دکوراسیون داخلی استفاده می کنند. این در حالی است که در سایت های خارجی تنها از واژه Interior Design به معنای طراحی داخلی استفاده میشود. پس کلمه و لغت صحیح برای این موضوع در فارسی طراحی داخلی و معادل فرنگی آن دیزاین داخلی است. در اصل طراحی داخلی یک هنر و تخصص می باشد که توسط طراح و با در نظر گرفتن سلیقه و علاقه مخاطب ایجاد میشود. مهمترین گرایش های هنر طراحی داخلی عبارتند از: طراحی داخلی ساختمانهای مسکونی، طراحی داخلی ساختمانهای تجاری و اداری، مراکز و اماکن تفریحی، درمانی و شرکتی و …

 

تفاوت دیزاین داخلی و دکوراسیون داخلی:

از آنجا که هر دو واژه بیانگر یک مطلب و مفهوم هستند لذا در ماهیت آنها هیچ گونه تفاوت و اختلافی وجود ندارد و تنها تفاوت در اصالت کلمه آنها است. همانطور که قبلا” هم توضیح دادیم دکوراسیون واژه ای فرانسوی و البته دیزاین نیز واژه ای انگلیسی می باشد. در زبان فارسی هم هر دو کلمه به مفهوم طراحی داخلی فضا ( محیط درونی ساختمان ) می باشد.

بر همین اساس تنها تفاوت قابل ارایه در این مقاله میتواند تفاوت های موجود میان معماری داخلی و طراحی داخلی باشد که در ادامه مختصری در باب این مطلب برایتان صحبت خواهیم کرد.

تفاوتهای میان طراحی داخلی با معماری داخلی:

هر چند در نگاه اول برای عامه مردم میان این دو کلمه و معنای آن تشابهات زیادی دیده می شود، لیکن چنانچه به شکل تخصصی به آنها نگریسته شود در می یابیم که تفاوت های عمده ای در معنای هر کدام با دیگری وجود دارد. در اینجا میخواهیم به برخی از این ویژگیها و تفاوتها اشاره کنیم:

  • معماری داخلی یک علم و فن تخصصی است و همیشه با نگاه علمی به موضوع بنا و ساختمان می نگرد. لیکن طراحی داخلی بیشتر نگاهی هنرمندانه و زیبا شناختی به موضوع فضای داخلی ساختمان دارد.
  • بر خلاف معماری داخلی که وابسته به هیچ موضوعی نمی باشد، طراحی داخلی کاملا” وابسته به معماری داخلی بوده و کار خود را بعد از اتمام کار معماری آغاز مینماید.
  • معماری داخلی بر اساس برنامه ریزی انجام شده بر روی سازه ها پیش می رود در حالیکه طراحی داخلی مطابق برنامه ریزی صورت گرفته بر روی فضاهای داخلی کار میکند.
  • معماری داخلی با فعالیت در مقیاس های بزرگ در حوزه ساختمان سر و کار دارد ولی طراحی با ایجاد تغییرات در تزیینات و جزییات سر و کار دارد.
  • معماری داخلی از ابتدای شروع به کار ساخت ساختمان نیاز است که حضور داشته باشد لیکن طراحی کار اصلی خود را پس از اتمام کار معماری آغاز میکند.
  • معماری داخلی را اغلب بعنوان یک حرفه و تخصص تعریف میکنند لیکن طراحی را بعنوان یک شغل می شناسند.
  • امروزه معماری داخلی نیاز به تخصص و مدرک دانشگاهی دارد لیکن طراحی را میتوان به صورت تجربی نیز فرا گرفت.
  • در معماری داخلی فضا سازی و ایجاد فضای مناسب برای مخاطب اهمیت دارد لیکن در طراحی روح و حال و هوایی که در فضا ایجاد میشود از اهمیت بالایی برخوردار بوده و مهم حس خوبی است که طراح به مخاطب خود می دهد.
  • بر خلاف طراحی داخلی که با ظاهر فضای داخلی بنا مرتبط است، معماری داخلی با موضوع تکنیکی فضا روبرو بوده است.

نتیجه گیری که میتوان از تفاوت های گفته شده میان این دو موضوع بدست آورد این است که علیرغم تفاوت های یاد شده میان معماری داخلی و طراحی داخلی، لیکن این دو موضوع در واقع مکمل یکدیگر هستند. معماری داخلی همیشه از شروع پروسه ساخت بنا حضور داشته و طراحی داخلی نیز هر چند اغلب بعد از اتمام کار ساخت ساختمان کار خود را آغاز میکند، لیکن ممکن است گاهی اوقات هم پیش آید که طراحی ساختمان نیز از ابتدا و همپای معماری داخلی در کنار ساخت بنا حضور مستمر داشته باشد و روی موضوعاتی نظیر رنگ، کف، سقف، نوع متریال، نورپردازی و … ارایه نظر میکند و با استفاده از علم زیبا شناسی و هنر و خلاقیت خود تلاش در ایجاد فضایی دلنشین برای مخاطب دارد.

 

خب دوستان و یاران همراه در این مقاله تلاش کردیم شما را با مفاهیم مربوط به معماری داخلی، دکوراسیون، طراحی و دیزاین داخلی و تفاوتهای موجود بین معماری داخلی و طراحی داخلی آشنا سازیم. امیدواریم که استفاده و بهره لازم و کافی را از این مقاله برده باشید. چنانچه با ما همراه باشید تصمیم داریم در مقالات بعدی درخصوص سایر موضوعات مرتبط با این مقاله همچون سبک شناسی در معماری داخلی، چیدمان، رنگ، نور پردازی و سایر موارد در حیطه معماری و طراحی داخلی برایتان صحبت نماییم.

آخرین مطالب

بنر تبلیغاتی

محل تبلیغ شما

مشتریان ما

گروه معماران آرسا

تخصصی ترین پلتفرم مشاوره آنلاین در حوزه معماری ، طراحی داخلی و غرفه سازی نمایشگاهی میباشد که این امکان را برای کاربران خود فراهم نموده ، تا از مشاوره تخصصی در این حوزه به صورت 24 ساعته و با امکان مکالمه متنی – تلفنی و تصویری با صدها طراح و معمار توانمند ایرانی در راستای نیل به اهداف خود بهره مند گردند.

مجوزها و گواهینامه ها

logo-samandehi

دانلود مستقیم اپلیکیشن