غرفه سازی نمایشگاهی چیست؟

غرفه سازی نمایشگاهی چیست؟

پيشگفتار:

یاران همراه سلام، امروز هم با مقاله دیگری از سلسله مقالات مرتبط با موضوع معماری و طراحی داخلی در خدمت شما هستیم. در بحث های گذشته پیرامون موضوعات مختلف این مبحث همچون: نور و نورپردازی، رنگ و تاثیرات آن در دکوراسیون داخلی، شناخت انواع مختلف سبکهای معماری و همچنین طراحی داخلی و … با شما گفتگو کردیم. امروز بنا را بر این گذاشته ایم تا وارد مبحث جدیدی به نام غرفه سازی نمایشگاهی شویم و این موضوع بسیار جذاب را واکاوی و کارشناسی کنیم. امیدواریم از مقاله امروزمان هم خوشتان بیاید و همچون گذشته ما را از نظرات و پیشنهادات راهگشایتان بی نصیب نگذارید. قطعا” شما هم تا به حال پای به نمایشگاههای کوچک و بزرگ فرهنگی، هنری و یا تجاری و بازرگانی گذاشته اید. آنچه که در نگاه اول و در بدو ورود به فضای این گونه نمایشگاهها بیشتر از هر چیز دیگر جلب توجه و جلب نظر میکند، غرفه هایی هستند که توسط متولیان و مدیران نمایشگاه و یا حتی توسط غرفه داران و نمایندگی های برندهای حاضر در نمایشگاه ساخته و مستقر شده اند. ممکن است از دیدن یک غرفه و شکل و ظاهر و دکور بندی آن خوشتان بیاید و همین امر شما را به داخل غرفه و آشنایی بیشتر با محصولات ارایه شده در آن بکشاند و چه بسا حتی منجر به خرید کردنتان هم بشود، و البته در مقابل آن ممکن است از دیدن هیبت و ظاهر یک غرفه دیگر چه بسا آزرده خاطر هم شوید. اینجاست که هنر طراحی غرفه های نمایشگاهی اهمیت و ارزش کار خود را نشان داده و در راستای معرفی محصول و برند و همچنین جذب مشتریان بیشتر، در کنار مدیریت بازاریابی و تبلیغات، دوش به دوش با آنها در تلاش و فعالیت هستند. ما در این گفتار تلاش خواهیم کرد که به شما بگوییم اصلا” غرفه سازی نمایشگاهی چیست و چه جایگاه و اهمیتی برای یک شرکت یا برند ممکن است داشته باشد.همچنین از استانداردهای موجود در این حرفه شما را آگاه کرده و گذری هم با تاثیر گذاری نور و رنگ و دیگر عوامل مهم در طراحی و ساخت غرفه های نمایشگاهی خواهیم زد. پس با ما همراه باشید تا به ادامه مطلب بپردازیم.

مقدمه:

افراد بسیاری با هدف خرید یا دیدن محصولات و کالاهای جدید و یا حتی فقط بازدید از نمایشگاههای فصلی یا دوره ای، علاقه مند به حضور در این نمایشگاهها هستند.حتی برای شرکتها و برندهای جدید و تازه تاسیس و یا قدیمی هم حضور در این نمایشگاهها می تواند فرصت مناسبی برای تبلغ محصولات خود و نیز دیدن رقبای جدید و شناسایی بازارهای هدف مثمر ثمر و مغتنم باشد.مهمترین بخش هر نمایشگاهی ( فارغ از نوع و ماهیت فعالیت آن )، در واقع غرفه های نمایشگاهی موجود در آن است.این غرفه ها به فراخور نوع محصول و فعالیتی که توسط یک برند ارایه می شود طراحی می گردند. معمولا” و در بیشتر اوقات در نمایشگاه هایی که در سطح شهر و نیز در دوران و زمان های مختلف و یا به صورت فصلی و با مداوم برگزار می شوند، بیشتر رقبا تمایل زیادی به حضور در آن دارند و این موضوع به دلیل عقب نماندن آنها از غافله شهرت در بازار است چرا که همیشه مالکان یک برند نگران از دست دادن محبوبیت و معروفیت خود نزد مشتریان هستند و در این راستا رقبای جدید با حضور مداوم خود در چنین نمایشگاههایی و جلوه نمایی در برابر دیدگان مشتریان، میتوانند چنین جایگاهی را از برندهای با سابقه بربایند. شاید بتوان به قطعیت گفت که مهمترین فاکتور در پیشی گرفتن یک برند از دیگر رقبای خود، معرفی و شناساندن بهتر خود و محصولات خود به مشتریان است که این کار هم مستلزم حضور در نمایشگاههای تخصصی است. برای آنکه بتوانیم در نمایشگاهها حضور موفق تری داشته باشیم می بایست در حوزه طراحی غرفه نمایشگاهی، به بهترین نحو ممکن عمل کرده و غرفه هایی زیبا و به یادماندنی برپا نماییم.

فهرست محتوای ارایه شده در این مقاله با موضوع غرفه سازی نمایشگاهی:

  • غرفه سازی نمایشگاهی چیست؟
  • نکات مهم در ساخت غرفه های نمایشگاهی
  • استانداردهای طراحی غرفه در نمایشگاه چیست؟
  • غرفه سازی و ارتباط آن با معماری
  • شرایط انتخاب غرفه ساز خوب
  • تاثیر رنگ در طراحی غرفه
  • طراحی غرفه و ارتباط آن با برند سازی
  • استانداردهای طراحی غرفه
  • تاثیر نور و شیوه های نورپردازی در طراحی غرفه
  • طراحی غرفه و تاثیر آن در جذب مخاطب
  • مزایای غرفه سازی

 

  • غرفه سازی نمایشگاهی چیست؟

همه ساله نمایشگاههای متعدد و فراوانی در تمامی شهر ها و جای جای کشور عزیزمان برگزار می گردد. گاهی اوقات به مناسبت فرا رسیدن سال نو، یا فصل نو و گاه به مناسبت اعیاد مختلف و مناسبت های تاریخی و مذهبی، همه اینها دلایلی برای برگزاری نمایشگاههای گوناگون در ایران هستند. برخی نمایشگاهها هم که به صورت تخصصی و به صورت سالانه یا چند سالانه برگزار میشوند. در نمایشگاههایی که برگزار می شوند صاحبان صنایع و کسب و کارهایی که مایل به حضور در آن هستند، چاره ای ندارند جز اینکه در فضایی کوچک و محدود، به گونه ای برنامه ریزی و طراحی غرفه را انجام دهند که بتوانند با حداکثر بهره برداری از فضای آنجا، بیشترین میزان کالا و محصول خود را تبلیغ و به مشتری معرفی نمایند. از آنجا که معمولا” تعداد این غرفه ها زیاد بوده، قاعدتا” انتخاب محصول و کالا را برای مشتریان و بازدیدکنندگانی که قصد خرید دارند بسیار مشکل می سازد. دقیقا” به همین دلیل است که عنصر حیاتی رقابت ( میان صاحبان کسب و کار ) بعنوان یک اصل قابل تاکید و انکار ناپذیر در میان غرفه های نمایشگاهی در راستای دستیابی به هدف جذب مخاطب و مشتری خود را بیشتر نمایان می سازد. در این بین، معمولا” تجار، بازرگانان و شرکتهایی که دارای سوابق و تجربیات حضور در نمایشگاههای این چنینی را دارا باشند، به خوبی و به شکلی مناسب خواهند توانست از فضاهای محدودی که در اختیارشان قرار داده شده، بهترین، بیشترین و بالاترین حد بهره وری را کسب نموده و اجناس و محصولات خود را هم به مخاطبان جدید معرفی کرده و هم اقدام به فروش آنها در این نمایشگاهها هم بکنند.این دسته از تاجران و صاحبان کسب و کارها، علاوه بر داشتن تجربه حضور در نمایشگاههای مشابه، می بایست با اصول غرفه سازی نمایشگاهی هم آشنایی کامل داشته باشند تا در رسیدن به هدف خود موفق تر عمل نمایند.

خب اکنون که شما را تا حدودی با ماهیت غرفه سازی نمایشگاهی و ارتباط آن با تجار، بازرگانان و صاحبان کسب و کار آشنا کردیم، زمان آن فرا رسیده که به پرسش مطرح شده پیرامون “غرفه سازی نمایشگاهی چیست” پاسخ دهیم.

غرفه سازی نمایشگاهی، در واقع به معنای ایجاد یک فضای محدود فروشگاهی برای مدت زمانی محدود و موقت در محلی به نام نمایشگاه است.در قدیم و البته گذشته های نه چندان دور غرفه سازی به صورتی ساده و بدون آلایش و البته با کمترین هزینه مالی و امکانات انجام می شد. فروشنده ها به همین مقدار که می توانستند بوسیله یک دیوار حایل ( که میتوانست از جنس چوب، فلز باشد )، فضای متعلق به خود را از فضای دیگر فروشندگان تفکیک نمایند، راضی و خوشنود بوده و در همان مکان اقدام به عرضه و فروش محصولات خود می کردند. ولی این موضوع در زمان حاضر به کلی با دوران قدیم متفاوت شده است. به گونه ای که در حال حاضر غرفه سازی نمایشگاهی به هنرهای طراحی و دکوراتیو نیز گره خورده و آن را به موضوعی پیچیده و تخصصی تبدیل کرده است و البته عنصر زیبایی هم به جزء لاینفک و جدایی ناپذیر غرفه سازی نمایشگاهی تبدیل گشته است. به عنوان نمونه و برای مثال استفاده از سازه های مدولار هشت پر و اسپیس فریم ها بعنوان طرحی جدید و گامی نوین در صنعت طراحی و هنر دکوراتیو غرفه های نمایشگاهی مدت زمان کوتاه و قلیلی است که رواج یافته است. امروزه غرفه سازی بر خلاف زمان های سابق، بوسیله تجهیزات رایانه ای و سخت افزاری پیشرفته ای انجام می گیرد که باعث می شود هم در زمان طراحی و ساخت آن صرفه جویی گردد و هم در عین حال به زیبا سازی آنها کمک شایانی نیز میکند. غرفه های نمایشگاهی می بایست دارای این ویژگی مهم و اصلی که همان برآورده سازی نیازهای بازاریابی و برندینگ شرکتها است باشند. بنابراین ویژگی و شاخصه زیبایی و جدابیت یکی از اصلی ترین و مهم ترین فاکتورهای این دسته از غرفه ها به شمار می آید که می بایست در زمان طراحی آن مد نظر قرار گیرد.

  • نکات مهم در ساخت غرفه های نمایشگاهی:

همانگونه که تا به اینجای مقاله آموختیم، طراحی غرفه های نمایشگاهی فرصتی طلایی برای معرفی برند و شرکت مان می باشد. تاثیری که جایگاه ما در یک نمایشگاه دارد میتواند در جذب و یا دفع تعداد زیادی از مخاطبان عبوری نقش موثری داشته باشد. در این قسمت از مقاله و با توجه به اهمیت بالایی که طراحی غرفه های نمایشگاهی در جلب نظر مخاطبان دارد، تصمیم داریم تا برای شما از نکات مهمی که در طراحی غرف نمایشگاهی می بایست مد نظر قرار گیرند، بگوییم.

  • مکان: بیشتر بازدیدکنندگان و مراجعه کننده ها به نمایشگاهها معمولا” دوست دارند در راهروهای اصلی یا مرکز محل برگزاری حضور داشته و تردد نمایند. اگر در انتخاب مکان غرفه نسنجیده عمل کنیم و مثلا” در گوشه یا انتهای راهرو غرفه ای را بنا کنیم، به هیچ وجه شانس دیده شدن توسط مخاطب را نخواهیم داشت.
  • استفاده از متریال و مواد با کیفیت بالا در ساخت غرفه:

همانطور که قبلا” هم گفتیم جایگاه نمایشگاه برای یک مدیر با فکر و با تجربه حکم کارت ویزیت را دارد. چرا که حضور در نمایشگاه باعث معرفی برند و محصول به شکلی کاملا” ایده آل به مشتری خواهد بود. اینجاست که ظاهر و طراحی و ساخت غرفه نمود پیدا میکند. هرچه در ساخت غرفه از متریال های با کیفیت تر استفاده شود، قطعا” بیشتر به چشم مشتری آمده و وی را جذب خود خواهد کرد.

  • انذازه غرفه بسیار مهم است:در میان غرفه های نمایشگاهی، غرفه ای که بزرگ باشد ولی فضای درونی آن خالی از مبلمان و چیدمان مناسب وسایل باشد جلوه گری منفی خواهد داشت. در مقابل اگر غرفه ای کوچک بوده و حجم بزرگی از فضای داخل آن را مبلمان و میز و صندلی فرا گرفته باشد نیز به دلیل شلوغی بیش از حد میتواند آن هم جلوه گری خوبی نداشته باشد. کما اینکه در نگاه بیننده غرفه کوچک نشان دهنده این است که شما پول کافی برای استقرار غرفه بزرگتر نداشته اید و همین عامل هم سبب روی گرداندن مخاطب از ورود به غرفه شما خواهد شد.
  • مشتری مداری در طراحی غرفه:همیشه در طراحی غرفه، خود را جای مشتری گذاشته و سعی کنید از دیدگاه او به غرفه و برند خود نگاه بیاندازید. بهتر است در هنگام طراحی غرفه و مخصوصا” فضای داخلی آن، مشتریان را در کانون توجه خود قرار دهید. برای برگزاری جلسات گفتگو و پرسش و پاسخ با مشتریان، بهتر است فضایی آرام و دنج را در غرفه انتخاب و به این امر اختصاص دهید.
  • تاکید بر محصولات و شعار سازمانی:سعی کنید طراحی غرفه تان به گونه ای باشد که متمایز و جدا از سایر غرفه ها دیده شوید. هیچ گاه همانند و هم شکل دیگر غرفه ها نباشید و تلاش کنید در ارایه مفهوم و پیام نیز از دیگران متمایز باشید. بهتر است بیننده و مخاطب در همان نگاه اول حرفه، تخصص و حوزه فعالیت شما را با یک نگاه بشناسد و در کمترین زمان ممکن پیامتان را به مخاطب از طریق طراحی و ساخت غرفه القا کنید.
  • استفاده از رنگ های مناسب در طراحی غرفه: در این زمینه و به صورت جداگانه در همین مقاله با شما مفصل صحبت کرده ایم و تاثیر انتخاب رنگ و ترکیب رنگ ها را برایتان توضیح داده ایم.
  • استفاده از نورپردازی در طراحی غرفه: این مورد را هم برایتان به صورت کامل و واضح توضیح داده ایم و شما را با تاثیرات شگرفی که نورپردازی میتواند بر مخاطب داشته باشد آشنا ساخته ایم.
  • فضاهای داخل غرفه را با استفاده از دیوارهای نمایشگاهی ایجاد نماییم. همانطور که از عنوان هم مشخص است بهتر است تقسیم بندی فضای داخل غرفه را به صورت پارتیشن بندی و استفاده از دیوارهای نمایشگاهی تفکیک نموده و همچنین از اکسسوری های نمایشگاهی برای پر کردن فضای داخل غرفه بهره ببریم.
  • آذین بندی داخل غرفه: هیچ وقت تزیینات و آذین بندی های داخل غرفه را دست کم نگیرید و به آن خوب فکر کنید. مثلا” میتوان از یک گلدان بزرگ مملو از گلهای سبز استفاده کرد. یا حتی گلدان های کوچک برای روی میز. در این زمینه از مشورت طراحان غرفه های نمایشگاهی حتما” استفاده کنید.
  • استفاده مجدد از طراحی غرفه: سعی کنید پس از پایان زمان نمایشگاه، چنانچه این سبک طراحی و ایجاد غرفه نمایشگاهی مورد استقبال مردم قرار گرفته باشد و بازخورد خوبی دریافت کرده باشید، سعی کنید از نوع طراحی غرفه خود برای نمایشگاههای بعدی نیز بهره ببرید. چرا که تکرار این موضوع ( البته انجام تغییرات جزیی مجاز است ) باعث ثبت برند و شکل و نام شرکت شما همراه با سبک طراحی غرفه تان در ذهن مخاطبان و مشتریان خواهد شد.

 

  • استانداردهای طراحی غرفه های ارزی یا ریالی:

در این بخش ضوابط و قوانینی وجود دارد که شرکت کنندگان در نمایشگاههای داخلی یا بین المللی می بایست با آنها آشنایی کامل داشته و در روند برگزاری نمایشگاه آنها را رعایت نمایند. در این بخش از مقاله عینا” آنها را جهت اطلاع خدمتتان معرفی میکنیم.

  • نمایش و ارایه کالا با برند یا نشان ایرانی، توسط واحدها و شرکتهای تولیدی صنعتی که دارای پروانه و مجوز بهره برداری و همچنین گواهی فعالیت صنعتی، کارت شناسایی کارگاه معتبر و یا واحد تولیدی صنفی دارای پروانه فعالیت معتبر؛ که در داخل و یا مناطق آزاد تجاری و یا ویژه اقتصادی تولید و ارایه می گردد، مشمول پرداخت هزینه بر اساس واحد پولی ریال می باشند.
  • نمایش و عرضه کالا با برند یا نشان ایرانی که در داخل کشور تولید و تحت لیسانس و یا محصول مشترک کشورهای خارجی معرفی می گردد. این گونه شرکتها نیز مشمول پرداخت هزینه به صورت ریال هستند.
  • نمایش کالا با برند خارجی که بر اساس سرمایه گذاری مشترک میان شرکتهای ایرانی و خارجی در ایران تولید و دارای مجوز از وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین مصوبه هیات دولت می باشد، نیز مشمول پرداخت هزینه به صورت ریالی می باشند.
  • نمایش نمونه کالای خارجی به منظور مقایسه کالا با کالاهای داخلی توسط واحدهای تولیدی دارای پروانه و مجوز بهره برداری معتبر از مراجع ذیصلاح، مشمول پرداخت هزینه به صورت ریالی می باشند.
  • نمایش و تبلیغ ماشین آلات و تجهیزات ساخت خارج که صرفا” تحت عنوان ابزار کار در ارتباط با نمایش نوع کار، بوسیله واحدهای تولیدی داخلی و البته به شرط آنکه آرم و برند خارجی پوشانده و غیر قابل رویت شود، مشمول پرداخت هزینه به صورت ریالی می باشند.
  • نمایش خلاقیت های فنی، نرم افزاری و اتوماسیون، در صورت عدم تبلیغ شرکتهای خارجی، مشمول پرداخت هزینه به صورت ریالی است.
  • مشارکت میان اتاق های مشترک بازرگانی ایران و دیگر کشورها، و صرفا” بدون ارایه یا فروش کالا نیز می تواند مشمول پرداخت هزینه به صورت ریالی شود.
  • معرفی و تبلیغ خدمات پس از فروش اجناس و کالاهای خارجی در جهت رفاه مصرف کننده و توسط نمایندگان مجاز داخلی،مشمول پرداخت هزینه به صورت 30 درصد ارزی و 70 درصد ریالی خواهد بود.
  • محصولات خارجی وارد شده به کشور به صورت فله که پس از بسته بندی و با مخلوط با کالای ایرانی توسط مشارکت کننده داخلی به نمایش گذاشته می شود، مشمول پرداخت هزینه های نمایشگاهی به صورت 30 درصد ارزی و 70 درصد ریالی خواهند بود.
  • تبلیغ، ارایه و یا نمایش کالاهای تولید داخل که با برند خارجی تبلیغ میگردند،مشمول پرداخت هزینه به صورت 30 درصد ارز و 70 درصد ریالی میتوانند باشند.
  • تبلیغ نمایندگی انحصاری و یا رسمی شرکتهای خارجی مشمول پرداخت هزینه به صورت 100 درصد ارزی می باشد.
  • اختصاص هرگونه فضا برای ایجاد محل تشریفات ( وی آی پی ) مطابق با نوع مشارکت اعم از ریالی و ارزی، عینا” محاسبه و دریافت می گردد.
  • پس از افتتاح و آغاز به کار نمایشگاه،کمیته ارزی و ریالی تشکیل شده، به همراه مجری نسبت به بازدید از تمامی غرفه های مستقر شده اقدام کرده و در صورت مشاهده هر گونه مغایرت، مراتب همراه با تنظیم صورتجلسه تنظیمی که می بایست حتما” به امضا مجری رسیده باشد،اعلام می گردد و مجری موطف است وجه مربوطه را پرداخت نماید. بدیهی است نظارت بر عملکرد غرفه های نمایشگاهی در طول دوره برگزاری استمرار خواهد داشت.

 

  • غرفه سازی و ارتباط آن با معماری:

طراحی غرفه های نمایشگاهی از جمله زیر شاخه ها و زیر مجموعه های رشته معماری داخلی به حساب می آید و یکی از مراحل اصلی و مهم در غرفه سازی است که طی آن برخی پارامترهای تعیین کننده همانند چیدمان، رنگبندی،نورپردازی و … که مربوط به دکوراسیون غرفه هستند مشخص می شوند. در واقع در طراحی غرفه دانش و تخصص نهفته در رشته هایی مانند معماری، گرافیک،نورپردازی، طراحی داخلی، طراحی صحنه، رسانه دیجیتال، دکوراتوری و … در کنار یکدیگر قرار گرفته و در نهایت منجر به اجرای نقشه طراحی شده با هدف جلب توجه بازدیدگنندگان و ترغیب آنها به خرید محصول صورت می گیرد. اگر طراحی غرفه به صورت حرفه ای و تخصصی انجام شود، در نهایت منجر به استفاده بهینه و هوشمندانه از فضاهای محدود خواهد شد. در طراحی حرفه ای غرفه، نحوه چیدمان المان ها و جایگاه هر کدام به خوبی از قبل تعیین و به بازدیدکننده اعلام می شود و همین باعث میشود که وی برای یافتن موضوع مد نظر خود دچار سختی و مشقت نگردد. موضوع مهمی که در طراحی غرفه باید در نظر گرفت ( همچون معماری داخلی ) موضوع نوع کاربری شرکت و تلاش در راستای به نمایش گذاشتن نوع فعالیت آن در غرفه است. برای دستیابی به این هدف میتوان از طریق نشان دادن شعارهای سازمانی، ساختن ماکتهایی مربوط به فعالیت شرکت و مواردی از این قبیل اقدام نمود.

 

  • نقش و تاثیر رنگ در طراحی غرفه:

بخش بزرگی از طراحی یک غرفه نمایشگاهی بر میگردد به رنگ و رنگ آمیزی آن. در حالیکه شما از متن و قالب هایتان برای خلق و انتقال پیامتان به مخاطبان استفاده می کنید، ولی این رنگ است که آهنگی موزون و هماهنگ به آن می بخشد. طبق نظر سنجی و آمار بدست آمده مشخص شده که بیش از 84% مشتریان علت اصلی خرید خود را مجذوب رنگ و رنگ آمیزی محصول یا کالا شدنشان اعلام کرده اند. براساس همین تحقیق مشخص شده که همین گروه از مشتریان، اغلب تا 90 ثانیه ابتدایی دیدن یک محصول، تصمیم و انتخاب خود را مبنی بر خرید یا عدم خرید

آن کالا گرفته اند و در همین بازه کوتاه زمانی آنچه که بیش تر از هر چیزی بر این تصمیم گیری آنها اثر گذار است، همان موضوع رنگ و جلوه آرایی است که حاصل رنگ آمیزی و ترکیب رنگی مناسب می باشد.دقیقا” به همین دلیل است که تاکید داریم رنگ چرا تا این حد مهم است، خواه اینکه شما در حال طراحی یک علامت یا پیام اختصاری باشید، یا خواه در حال طراحی و ساخت غرفه تجاری یا نمایشگاهی.در مقالات پیشین به صورت مفصل درخصوص رنگ ها و تاثیرگذاری آنها بر معماری و طراحی داخلی با هم گفتگو کردیم. در اینجا هم صرفا” میخواهیم تاثیرگذار بودن رنگ آمیزی را بر غرفه سازی نمایشگاهی مورد بررسی قرار دهیم. همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که از چه ترکیب رنگ بندی و سبک رنگ آمیزی در طراحی غرفه تان استفاده کنید که هم مرتبط با نوع فعالیت تان باشد و هم اینکه باعث شود تا بازدیدکنندگان پیام اصلی تان را دریافت کنند. خواه این رنگ آمیزی برای غرفه تجاری باشد یا برای طراحی آرم و علامت و شکل تجاری. رنگ و حتی موسیقی و آهنگ هایی که شما در غرفه تان استفاده می کنید میتواند به شما کمکک کند تا علاوه بر آنکه پیامتان را انتقال دهید، به خوبی توسط مخاطبین دیده هم شوید. استفاده تنها از رنگ های سرد ( همچون آبی، سبز و سفید ) هر چند شما را میتواند یکدست و حرفه ای نشان دهد، لیکن ممکن است باعث شود به خوبی دیده نشده و مخاطب جذبتان نشود.

انتخاب رنگ مناسب برای غرفه نمایشگاهی:

الف: رنگهای اولیه:

  • قرمز: همانطور که قبلا” هم توضیح داده بودیم قرمز یک رنگ گرم و قدرتمند است که احساسات شدیدی را در بیننده بر می انگیزاند. از این رنگ برای تشویق ولع و ایجاد رغبت و میل شدید به خرید محصولات غذایی به خوبی میتوان استفاده کرد. از رنگ قرمز اغلب برای غرفه سازی محصولات مواد غذایی استفاده می کنند چرا که رنگی است که قادر است مشتری را وادار به خرید ناگهانی و بدون مقدمه کرده و همچنین برای فروش های ایده آل و حراجی هم بسیار مناسب است.
  • زرد: زرد یادآور خورشید و طلوع آن است. از این رو دارای ویژگیهایی همچون خوشبینی و طراوت بوده به همین دلیل از نگاه بازار یابان رنگ زرد میتواند در جذب مشتری بسیار موثر باشد. این رنگ همانند رنگ قرمز باعث جلب توجه مخاطب میشود. هرچند این رنگ زیاد باب میل اطفال و کودکان نیست، چرا که آنها را بیشتر به گریه می اندازد تا اینکه بخواهد جذبشان کند. از همین روی بهتر است محصولاتی که مرتبط با این گروه سنی هستند را با رنگ زرد رنگ آمیزی نکنیم.
  • آبی: آبی رنگی است که همیشه یادآور آب و آسودگی است. این رنگ حس خود باوری را در انسان بیدار میکند و بیشتر از آنکه باعث جلب نظر مخاطب برای یک محصول شود، گاه و اغلب باعث عدم تحریک ذهنی وی نیز میگردد. از همین روی بهتر است از این رنگ در امور تجاری و تبلیغاتی کمتر استفاده شود و اگر هم تصمیم به رنگ آمیزی غرفه ها را داریم، پیشنهاد می شود غرفه ها و پارتیشن های اداری را به رنگ آبی بیاراییم تا باعث زنده شدن حس ارتقا و بالا بردن میزان بهره وری در کارکنان گردد.

ب- رنگهای ثانویه:

  • نارنجی: از نگاه روانشناسان نارنجی رنگ هیجانی و اشتیاق آوری است. در بازاریابی و تبلیغات، از رنگ نارنجی معمولا” بعنوان قسمتی از اعلام به اقدام استفاده می شود.
  • سبز: از رنگ سبز بعنوان رنگ سلامتی یاد می شود.از طرفی در برخی فرهنگ ها این رنگ سمبل پول و طبیعت نیز میباشد.از همین روی، توصیه میشود در رنگ آمیزی غرفه های تجاری و نمایشگاهی محصولات مرتبط با طبیعت یا دوستدار طبیعت از این رنگ استفاده شود.
  • بنفش: یک رنگ لاکچری و شاهانه است. در قدیم پادشاهان همیشه رداهایی به رنگ بنفش به تن می کردند تا موقعیت خاص خودشان را اعلام کنند. در بازاریابی رنگ بنفش نماد ضد سالخوردگی است. از همین روی در بحث تبلیغات و بازاریابی از این رنگ در محصولات و کالاهای مرتبط با جوانسازی و زیبایی بسیار استفاده می گردد.
  • اصول و استانداردهای طراحی غرفه های ارزی و ریالی:

در طراحی و اجرا و ساخت غرفه های نمایشگاهی، الزامات و استانداردهای خاصی وجود دارد که حتما” می بایست توسط تیم طراح رعایت شوند.بهتر است این نکته را هم همیشه به یاد داشته باشیم که شرکت و حضور در نمایشگاههای داخلی یا بین المللی در داخل کشور، خود دارای قوانین و مقررات خاص و جداگانه ای است که می بایست هم توسط مالکان برند و غرفه داران و هم توسط تیم طراح غرفه های نمایشگاهی مد نظر قرار گرفته و مورد اجرا واقع شوند. پس اطلاع از این قوانین هم لازم بوده و بهتر است جدا گانه و با توجه به نوع نمایشگاه و شهری که در آن برگزار می شود از قوانین و مقررات مربوطه مطلع باشید.

برخی از این قوانین عبارتند از:

  • رعایت اصول مندرج در جدول مجاز ساخت و سازهای نمایشگاهی
  • شناخت مواد و متریال و تجهیزات غیر مجاز در ساخت غرفه های نمایشگاهی
  • آگاهی و دانستن قوانین استفاده از سازه های معلق با استفاده از سازه های فلزی
  • قوانین و مقررات و الزامات سیستم های برق کشی
  • الزامات مربوط به محدودیت های دیوار کشی های کاملا” بسته در محیط داخلی و در کنار راهروهای بین غرفه ها
  • الزامات اجرایی مربوط به سیستم های اطفاء حریق و آتش نشانی مربوط به فضاهای مسقف
  • آگاهی از محدودیت های مربوط به استفاده از انواع مختلف شیشه های سکوریت در ابعاد بزرگ

  • انتخاب غرفه ساز خوب:

هرچند که غرفه سازی در ظاهر بسیار آسان و راحت دیده می شود ولی در اصل کاری تخصصی بوده و شما برای داشتن غرفه ای خوب و مناسب حتما” باید از یک غرفه ساز متخصص کمک بگیرید. در این زمینه معمولا” شرکتهای زیادی فعال هستند که انجام پروژه را از مرحله طراحی تا ساخت و نصب و مونتاژ تماما” بر عهده می گیرند و اکثرا” هم صاحب تجربه، دانش و همچنین مجوز در این زمینه می باشند. شرکتها و طراحان این حوزه جهت انجام طراحی غرفه های تجاری و نمایشگاهی عموما” از نرم افزارهای سه بعدی و به روز دنیا استفاده می کنند. از ویژگیهای بارز این نرم افزارها میتوان به قابلیت طراحی براساس ابعاد و اندازه های دقیق آن اشاره کرد. تعدادی از اینگونه نرم افزارها که در میان طراحان غرفه های نمایشگاهی هم بسیار رایج می باشند عبارتند از: Revit،Autocad،RhinoCerors،3Dmax . در کنار این نرم افزارها، طراحان این حوزه از تعدادی نرم افزارهای جانبی دیگر نیز برای نمایش بهتر و شفاف تر طرح های ترسیم شده استفاده می کنند. مانند: coreIDRAW،VRay،Photoshop.امروزه غرفه سازی تنها یک مهارت عادی به شمار نمی آید. بلکه حرفه غرفه سازی ترکیبی از هنرها و تخصص هایی همانند گرافیست، نقاشی، نجاری، فلز کاری، برقکاری و … بوده که در کنار یکدیگر مشغول به کار هستند. ضمنا” این مطلب هم باید عنوان شود که غرفه سازی به شدت نیازمند به ایده و خلاقیت و تخصص است و طراح یا غرفه ساز می بایست قبل از شروع به هر کاری نسبت به شناخت بازار هدف، رقبای تجاری،تحلیل و بررسی نوع خدمات و شرایط و موقعیت محصول تجاری در بازار و نیز دیگر محصولات شرکت متقاضی اقدام مفید نماید.

بهتر است که برای انتخاب غرفه ساز مناسب حتما” این موارد را در نظر بگیرید:

  • بازدید از کارگاه غرفه سازی و اطمینان حاصل شدن از برخورداری پیمانکار از کارگاه و تجهیزات برش و ساخت غرفه حرفه ای.
  • مصاحبه و گفتگو با متخصصان آن شرکت و مطمین شدن از سوابق و تجربیات و دانش تخصصی آنها
  • برخوردار بودن پیمانکار از نظارت فنی و کیفی مناسب در مراحل مختلف غرفه سازی
  • آپدیت و بروز بودن دانش و فناوری های مورد استفاده پیمانکار

 

  • برخی از مزایای غرفه سازی:

غرفه سازی و برپا نمودن غرفه، مزایای زیادی دارد که در اینجا فرصت پرداختن به همه آنها نمی باشد. لیکن تنها به برخی از این مزایا که نسبت به سایر موارد پر رنگ تر و مشهود تر هستند اشاره می کنیم.قابلیت برپایی و جمع آوری آن بر حسب نیاز، انعطاف پذیر بودن آن،قابلیت جابجایی و حمل آسان، سرعت بالا در برپایی تجهیزات مورد نیاز و نیز برچیدن و جمع آوری آن، دارا بودن قابلیت شخصی سازی غرفه متناسب با سلیقه و براساس نوع استفاده و کاربری، زیبایی و جلوه بصری بسیار بالا با توجه به استفاده از امکانات غرفه آرایی. افزون بر اینها می توان به موارد دیگری همچون صرفه اقتصادی و هزینه های برپایی پایین تر غرفه سازی نسبت به سازه های دایمی اشاره کرد.در کل غرفه سازی یک روش بسیار ایده آل برای کسانی است که میخواهند با حضور کوتاه مدت خود در نمایشگاههای عمومی و تخصصی، با هزینه ای بسیار پایین و مقرون به صرفه، اقدام به تبلیغ برند و محصولات خود نموده و سهمی هر چند کوچک از بازار تجاری را برای خود بدست آورند.کما اینکه علاوه بر حضور در نمایشگاهها، صنعت غرفه سازی توانسته با ایده های جدید و نوآوری های خود پای به عرصه پارتیشن بندی سالنها و فضاهای داخلی سازمان ها و ادارت گوناگون گذاشته و با طراحی و اجرای دیوارها و اتاقهای پارتیشنی، فضاهای تفکیک شده مناسبی جهت حضور و استقرار کارکنان در محل کار خود را ایجاد نماید. این نوع اتاق سازی ها هم از بسیاری جهات منجمله از نظر هزینه تمام شده و همچنین سهولت در تغییر طراحی و همچنین راحتی در جابجایی و عدم کثیف کاری، نسبت به دیوارهای پیش ساخته گچی یا حتی دیوارهای آجری قدیمی بسیار به صرفه تر بوده و اکنون مورد استقبال فراوان کارفرمایان بسیاری نیز قرار گرفته است.

 

  • طراحی غرفه و ارتباط آن با برند سازی:

در طراحی غرفه های تجاری و نمایشگاهی، طراح می بایست نهایت تلاش خود را انجام داده تا بتواند طرحی برای ساخت غرفه پیاده نماید که به خوبی گویا و بیانگر نوع فعالیت و کالا و محصول تولیدی توسط آن برند باشد. چنانچه طراحان غرف مسلط به اصول گرافیک و نرم افزارهای گرافیکی مختص به این کار باشند، می بایست از طرح های گرافیکی استفاده کنند که نشان دهنده برند و علامت خاص آن شرکت به بازدیدکنندگان و مراجعه کنندگان باشد. این طرح گرافیکی را میتوان به مثابه یک برچسب کوچک به شمار آورد که به بازدیدکننده نوع فعالیت و خدمتی که میتوانید به وی ارایه کنید را توضیح داده و معرفی مینماید.

 

  • تاثیر نور و شیوه های نورپردازی در طراحی غرفه:

یکی از نکات مهمی که غرفه داران و همچنین طراحان غرفه می بایست از آن آگاهی کافی و مناسب داشته باشند موضوع نورپردازی در طراحی غرفه ها است. حتی ممکن است غفلت از این اصل مهم باعث وارد آمدن زیانهای فراوان به هر دو گروه نیز شود. طراحی غرفه های نمایشگاهی بدون اطلاع از روشها و سبک های نورپردازی و دانستن نور مناسب برای هر بخش امکان پذیر نمی باشد. شیوه های مرسوم و معمول نورپردازی در غرفه های نمایشگاهی به چهار روش وظیفه ای، عمومی، تاکیدی و دکوراتیو بخش بندی می شوند. هر کدام از این روشها در مواقعی کارآمد بوده و مورد استفاده قرار می گیرند. مثلا” شما میخواهید در غرفه ای که در اختیار دارید بر روی یک نقطه تاکید داشته باشید و نظر و نگاه مخاطب را به آن بخش جلب نمایید. این کار را به خوبی میتوان با استفاده از اصول و روش های نورپردازی انجام داد. یا حتی اگر تصمیم دارید بر روی یک محصول یا کالای خاص زوم کنید این کار را هم میتوانید بوسیله نورپردازی مناسب انجام دهید. یکی دیگر از شیوه های مرسوم در نورپردازی غرف نمایشگاهی، استفاده از لایت باکس برای انجام تبلیغات و جلب توجه مخاطبان است.یکی از تاثیرات مهم نورپردازی خوب و مناسب، ایجاد تمرکز در غرفه است. شما میتوانید از تابش نور نقطه ای برای یک محصول یا تولید جدید در غرفه تان استفاده کنید یا حتی با روشهای مختلف نورپردازی یک فضای جدید و خلاقانه و جذاب بیافرینید که همه نگاهها را به سمت خود جلب مینماید.در استفاده از نورپردازی در داخل غرفه های نمایشگاهی مواردی هست که باید حتما” آنها را مد نظر قرار داده و رعایت گردد. این موارد عبارتند از:

  • محل های نصب و استقرار منابع نوری در داخل یا بیرون غرفه نباید ایجاد خطر کند. نصب اینگونه تجهیزات حتما” بایستی مطابق قوانین و آیین نامه های داخلی شرکت نمایشگاهها انجام شود.
  • تمامی ادوات و تجهیزات تصویری همانند تلویزیون، مانیتور و یا حتی نورهای تزیینی و چرخان، میبایستی دارای نشان استاندارد و پروانه کاربرد و همچنین دستورالعمل طرز استفاده از آن مطابق استاندارد تعیین شده و شرکت سازنده باشد.
  • استفاده از هرگونه نورافکن، لامپهای پرنور و نیز پرژکتورهای مدادی در داخل غرفه ها اکیدا” ممنوع است.
  • غرفه دار باید نهایت دقت را در استفاده از نورپردازی های خود داشته باشد تا برای سایر غرفه داران به هر شکلی ایجاد مزاحمت و اختلال در کار نکند.
  • استفاده از لیزرهای قوی که توان آنها بیش از 1 مگا وات است دارای قواعد خاصی است. مثلا” این تجهیزات نباید اشعه خود را مستقیم به طرف افراد بتابانند.
  • تمام سیم کشی ها و کابل کشی ها می بایست از مسیرهای امن داخل داکت ها عبور کنند و به هیچ وجه نباید تمام یا حتی بخشی از آنها خارج از داکت یا بر روی زمین و دیگر اشیاء باشد.

 `

  • طراحی غرفه و تاثیر آن در جذب مخاطب:

یکی از اهداف مهم در برپایی غرفه های نمایشگاهی، جذب مشتریان به سوی غرفه و بالا بردن سطح فروش کالا و خدمات ارایه شده توسط غرفه دار است. به همین دلیل است که اصل دکوراسیون غرفه بعنوان یکی از اصول طراحی و ساخت غرفه ها بیشتر از قبل نمود پیدا می کند.دکوراسیون غرفه های نمایشگاهی از مهمترین ابزارهای تبلیغات و جذب مشتری میباشد. اهمیت طراحی و ساخت یک غرفه شیک و مدرن به قدری است که شرکتهای بسیاری برای این منظور تاسیس و راه اندازی شده اند. کسانی که قصد شرکت در نمایشگاه را دارند، قطعا” با هدف کسب بهترین نتیجه وارد این عرصه شده است چرا که غرفه داران در این رقابت هزینه و وقت زیادی را صرف میکنند. از آنجا که غرفه نمایشگاهی حکم کارت شناسایی و حتی ویترین یک شرکت یا برند به حساب می آید به همین دلیل افراد در طراحی یک دکوراسیون شیک و زیبا حساسیت بسیاری به خرج می دهند.از مهمترین آیتم هایی که یک غرفه جذاب باید دارا باشد میتوان به داشتن وضعیت مکانی مناسب،هماهنگ بودن با نوع محصول یا کالای نمایش داده شده، جذابیت بالا و قابل ادراک بودن پیام طراح برای مخاطبین و بیننده ها اشاره نمود.طراحان غرفه های نمایشگاهی به خوبی میدانند تنها راضی کردن مخاطب کافی نیست بلکه باید همه خواسته ها و نیازهای مشتری را مد نظر قرار داد و برای برآورده کردن این نیازها هم چاره اندیشی و طرح ایده نمود.آنچه که در نمایشگاهها اتفاق میفتد، بیشتر مطرح نمودن برند و نام شرکت است و این امر تنها با جلب نظر مشتری است که اتفاق خواهد افتاد.در معرفی برند و تبلیغ نام شرکت،عواملی همانند چگونگی حضور در نمایشگاه و نوع رقابت با سایر رقبا نیز در کنار طراحی و دکوراسیون غرفه نمایشگاهی از اهمیت خاصی برخوردار هستند.یک طراح خوب غرفه، با استفاده از ظاهر سازی و زیبا سازی با کمک المان های بصری و دیداری،غرفه دار را در تبلیغ و معرفی برند خود کمک میکند. آنچه که میتواند یک مشارکت کننده را در نمایشگاه و در میان سایر برندها متمایز و مشخص سازد، داشتن هدف و ایده های نو و جدید در غرفه سازی و طراحی دکوراسیون آن می باشد. برای تحقق این امر خلاقیت و ایده پردازی حرف اول را می زند و پس از آن دقت در انتخاب نوع غرفه است که آن نیز اهمیت بسیاری دارد. عاملی که کار شما را در انتخاب بهترین ها در طراحی و ساخت غرفه میتواند آسان کند، شناخت شرکتهای غرفه سازی و آگاهی از سوابق و گرید و رتبه بندی آنها نزد شرکت نمایشگاههای کشور است.

آخرین مطالب

بنر تبلیغاتی

محل تبلیغ شما

مشتریان ما

گروه معماران آرسا

تخصصی ترین پلتفرم مشاوره آنلاین در حوزه معماری ، طراحی داخلی و غرفه سازی نمایشگاهی میباشد که این امکان را برای کاربران خود فراهم نموده ، تا از مشاوره تخصصی در این حوزه به صورت 24 ساعته و با امکان مکالمه متنی – تلفنی و تصویری با صدها طراح و معمار توانمند ایرانی در راستای نیل به اهداف خود بهره مند گردند.

مجوزها و گواهینامه ها

logo-samandehi

دانلود مستقیم اپلیکیشن