سبک های غرفه سازی نمایشگاهی

غرفه سازی آرسا

پيشگفتار:

 

غرفه و غرفه سازی چیست؟

ابتدا بهتر است مختصری در مورد غرفه سازی نمایشگاهی بدانیم:

همانطور که آگاه می باشید، در مقاله قبلی با موضوع غرفه نمایشگاهی چیست؟ به صورت مفصل غرفه سازی نمایشگاهی را برایتان تعریف و از زوایای مختلف آن مورد کاووش و بررسی قرار دادیم.علی ایحال برای آن دسته از خوانندگان محترم این مقاله که مایل به دانستن بیشتر در این زمینه هستند، غرفه سازی نمایشگاهی را بدین شکل معرفی میکنیم:

غرفه سازی به مجموعه ای از عملیات های مختلف و گوناگون که میتواند شامل برنامه ریزی،طراحی، اجرا و پیاده سازی سازه، که در راستای زیبا سازی فضایی محدود برای معرفی نمودن و یا به نمایش درآوردن و تبلیغ کردن محصول یا کالایی به بازدیدکنندگان صورت می گیرد گفته میشود.در حقیقت سه وظیف مهمی که یک غرفه ساز بر عهده داشته و می بایست حداکثر تلاش خود را جهت انجام صحیح آنها مصروف نماید عبارت است از: معرفی نام تجاری یک محصول یا یک کالا، نگرشهای یک شرکت یا یک برند و ابراز هویت و وجود آن برند.

بیشترین کاربری و کاربرد مهم غرفه سازی، برپایی غرفه ها در محیط های زنده و پویای نمایشگاهی است. از غرفه سازی نمایشگاهی تحت عنوان ابزاری توانمند برای معرفی ایده های خلاق طراح جهت به نمایش گذاشتن فعالیتهای یک شرکت یا یک برند در فضای تجارت و کسب و کار نیز یاد میگردد.

مختصری درخصوص غرفه سازی نمایشگاهی بدانیم:

یکی از مهمترین، اصلی ترین و اساسی ترین پیش نیازها جهت معرفی و ارایه محصولات و خدمات در نمایشگاههای مرتبط، غرفه سازی نمایشگاهی می باشد. در دست داشتن ابزار و تجهیزات نمایشگاهی جهت برپایی و اجرای موفقیت آمیز و نتیجه بخش نمایشگاه، منوط به رعایت نکاتی در ارتباط با استفاده از زیباترین و کاملترین تجهیزات و ابزار آلات نمایشگاهی است که این تجهیزات در ساخت و برپایی غرفه های نمایشگاهی هم بسیار پرکاربرد هستند. افراد و بازدید کنندگانی که پای به فضای نمایشگاه می گذارند، در اولین قدم، غرفه های نمایشگاهی را می بینند که به صورت متنوع و متفاوت براساس نوع کاربری، آذین بندی و برپا شده اند. بخشهای مختلف موجود در این غرفه ها که میتواند در نگاه بازدید کننده جلوه گری نموده و نیز باعث ترغیب آنان به صرف وقت و نیز پول خود جهت خرید محصول از اینگونه غرفه ها شود عبارتند از: کانترهای اطلاع رسانی و معرفی خدمات، کالاها و محصولات، ویترین های زیبا جهت معرفی محصولات و کالا و خدمات، بخشهایی برای نصب بنر ها و پوسترهایی با هدف معرفی شرکت و نیز مدیران آن، فضا یا اتاق هایی برای برگزاری جلسات کوتاه و کوچک دو یا سه نفره با بازدید کنندگان و مذاکره و گفتگو با آنان. به طور کلی رعایت اصولی و اساسی این موارد میتواند در نهایت به جلب اعتماد مشتریان و بازدید کنندگان از غرفه بیانجامد.

سرفصل های ارایه شده در این مقاله با موضوع غرفه سازی پیش ساخته و سبک های طراحی غرفه های نمایشگاهی:

چنانچه تا پایان این مقاله با ما همراه باشید، با شما درخصوص این سرفصل ها گفتگو خواهیم کرد:

  • غرفه سازی پیش ساخته و پروتابل
  • غرفه های پیش ساخته و غرفه های خودساز
  • سازه های ماکسیما
  • سازه تتریس
  • سازه های اسپیس فریم
  • پارتیشن یا سازه های مدولار
  • سازه پارامتریک
  • نحوه اجرای غرفه های خودساز
  • انواع متریال های رایج در ساخت غرفه های خودساز
  • برترین و پرکاربرد ترین متریال های مورد استفاده در ساخت غرفه
  • انواع غرفه های نمایشگاهی براساس قیمت
  • گرید در غرفه سازی
  • جدول گرید شرکتهای غرفه ساز

غرفه سازی پیش ساخته و پروتابل:

غرفه های نمایشگاهی، به روشهای گوناگونی ساخته و اجرا می شوند که در اینجا ما به اختصار دو نمونه از روشهای متداول و مرسوم آن را برایتان توضیح می دهیم.

  • غرفه های پیش ساخته: غرفه هایی که از طرف متولیان و برگزار کنندگان نمایشگاه، تدارک دیده و یا ساخته شده و نصب می گردند. این غرفه ها در اختیار غرفه داران قرار گرفته و در پایان مدت نمایشگاه نیز در محل خود همچنان مستقر خواهند ماند. به این غرفه ها، پیش ساخته نیز گفته می شود.معمولا” از غرفه های پیش ساخته در نمایشگاههایی که در فضاهای بسته برگزار می شوند استفاده میشود. رایج ترین نوع این غرفه ها، غرفه هایی با سازه های پارتیشن ( برای نمایشگاههایی که در فضای بسته برگزار می شوند )است که به آن مدولار نیز گفته میشود. در ادامه با این نوع سازه و غرفه که هم کاربری اداری و هم کاربری نمایشگاهی دارد بیشتر آشنا خواهید شد.همچنین برای نمایشگاههای که در فضای باز برگزار میشوند هم از غرفه های پیش ساخته اسپیس فریم استفاده می گردد.
  • غرفه های خودساز ( پروتابل ): غرفه هایی که شرکت کنندگان در نمایشگاه با کمک پیمانکاران این حوزه می سازند و در محل مورد نظر خود آن را نصب می کنند. به این نوع از غرفه ها خود ساز و پروتابل نیز گفته می شود. غرفه های خود ساز را میتوان پس از اتمام زمان نمایشگاه، برچیده و به محل یا مکان دیگری منتقل نمود. غرفه سازی خود ساز زمانی موضوعیت پیدا می کند که فرد یا شرکتی که قصد حضور در نمایشگاه را دارد، تمایلی به استفاده از غرفه های پیش ساخته آنجا نداشته باشد و علاقه مند به استفاده از غرفه های مد نظر خود که مطابق با سلایق و اصول خود تولید شده است باشد. به همین خاطر است که به آن خود ساز گفته می شود. البته این را هم باید در نظر داشت که در ساخت غرفه های خود ساز می بایست از قوانین، مقررات و محدودیت های اعلام شده توسط برگزار کنندگان نمایشگاه آگاهی لازم را داشته باشیم. در بخش بعدی شما را با انواع غرفه ها براساس متریالهایی که معمولا” در ساخت آن ها به کار میروند آشنا می سازیم.

 

انواع غرفه های نمایشگاهی براساس نوع سازه و متریال:

  • سازه ماکسیما یا Master:سازه های ماکسیما همانند و مشابه سازه های مدولار هستند منتها با تفاوتهایی جزیی. پس بهتر است ابتدا با سازه های مدولار آشنا شویم و سپس تفاوتهای آن را با نوع ماکسیما بررسی نماییم. سازه های ماکسیما و مدولار از جمله سازه های پر طرفدار و بسیار مورد استقبال در ساخت غرفه های نمایشگاهی از سوی غرفه داران هستند که با استفاده از آنها میتوان غرفه هایی زیبا و هماهنگ و همگون ایجاد نمود. از آنجا که در ساخت این نوع از سازه ها از قطعات پیش ساخته و استاندارد استفاده می شود و به خوبی قابلیت مونتاژ و دمونتاژ را دارد، به همین دلیل به آن مدولار گفته می شود. در طراحی این نوع سازه ها نیازی به هزینه بالایی نمی باشد و بیشتر مناسب کلیه کاربری های فروشگاهی، کنفرانس و نیز نمایشگاهی ( در فضای سرپوشیده ) هستند. از آنجا که این نوع از غرفه ها فاقد سقف هستند به همین دلیل لازم است حتما” در محل های سرپوشیده مونتاژ و برپا شوند چرا که در مقابل بارندگی و باد بسیار آسیب پذیر هستند. در ساخت این نوع از سازه ها از پنل، پایه و قید استفاده می شود. تفاوتی که سازه های ماکسیما با مدولار دارند در نوع قید و پنل و همچنین رنگ بندی استفاده شده در پنل آنهاست. با این حال باید گفت که استفاده از سازه های ماکسیما یکی از راه های سریع، آسان و کارآمد برای داشتن غرفه ای زیبا و جذاب است.
  • سازه پارتیشن یا مدولار: مدولار همانگونه که در مطلب بالا نیز به آن اشاره کردیم نوعی سازه نمایشگاهی است که متشکل از پایه، قیدو پنل و حداکثر با ارتفاع 240 سانتی متر برپا می شود. فاصله بین پایه های دیوار مدولار معمولا” یک متر بوده و پس از اتصال پایه ها با کف یا سقف، دیواره ها ( یا همان پنل ) در محل مخصوص به خود جایگذاری می شوند و بدین شکل فضای چهار دیواری و محصوری را بوجود می آورد. این فضا فاقد سقف بوده و به همین خاطر حتما” باید در فضاهای سرپوشیده و مسقف اجرا گردد. یکی از مشکلات و معایبی که سازه های مدولار دارند آسیب پذیر بودن آنها در مقابل باد و باران بوده و بر همین اساس است که می بایست تنها در فضاهای سرپوسیده مستقر گردند. چنانچه در برگزاری نمایشگاهی نیاز به استقرار غرفه های مدولار یا پارتیشن باشد، معمولا” ساخت و اجرای این غرفه ها بر عهده برگزار کنندگان نمایشگاه خواهد بود و غرفه داران الزامی جهت نصب آنها نخواهند داشت. یکی از محاسن ویژه این نوع از سازه، مناسب بودن آن برای فضاهای اداری و ستادی در شرکتها و سازمان ها است که به خوبی قابلیت اجرا مطابق هر طرح و نقشه ای را دارد و امروزه سازه های پارتیشنی مورد استقبال مدیران سازمان ها و ادارات دولتی یا خصوصی قرار گرفته است.

 

  • سازه تتریس:سازه های نمایشگاهی تتریس از جمله سازه های مدرن و جدیدی است که با استفاده از اتصالات و یراق آلات مخصوص و همچنین سرعت بالا در نصب و مونتاژ،باعث بی نیازی به برخی کارها و عملیات ها در محل نصب همچون عملیات رنگ آمیزی،ساخت و ساز، و مستحکم سازی گشته است. ویژگیهای خوب و منحصر به فرد سازه های نمایشگاهی تتریس باعث شده تا علاوه بر غرفه سازان، مشارکت کننده ها و نیز نمایشگاه داران نیز ترغیب به استفاده هرچه بیشتر از این سبک در غرفه سازی شوند.در این نوع سازه، به دلیل حذف مرحله ساخت و نیز به دلیل سرعت بالای نصب در محل، سازه ای مقاوم، زیبا و چشم نواز را تحویل غرفه دار میدهد.از محسنات و ویژگیهای خاصی که سازه های تتریس دارند میتوان به روکش صفحات آن ( که امکان استفاده از بهترین مواد و متریالهای چاپ را به سازنده می دهد ) و قابلیت ها خاص نورپردازی آن اشاره کرد. نورپردازی در سازه های تتریس کاملا” به شکل مهندسی اجرا شده و به هیچ وجه مسیر سیم کشی و کابل کشی ها در این سازه قابل رویت توسط بازدید کننده ها نمی باشد. در این نوع سازه امکان اجرای طرح های قفسه بندی،لایت باکس، کمدها،سردر ورودی و اشکال گوناگون و مختلف در چیدمان دیوار به راحتی وجود دارد. طراحی های خاص و جدید سازه های نمایشگاهی تتریس، سبب تمایز این دسته از غرفه ها با سایر انواع غرفه ها را داشته و قطعا” نقش موثر و مفیدی هم در جلب توجه و دیده شدن برند توسط بازدیدکنندگان هم خواهد داشت.   

 

  • سازه فریم اسپیس یا هشت پر:اسپیس فریم نوعی از سازه فلزی است که به دلیل استفاده از قطعات مختلف در آن، میتوان غرفه هایی در ابعاد و اندازه های مختلف برپا نمود. این نوع سازه بیشتر مناسب استقرار در نمایشگاههایی هستند که به صورت فضای باز یا روباز بوده و یا بسته به نوع محصول و کاربری غرفه دار، نیازمند غرفه هایی با سازه های مستحکم می باشد. جهت پوشش سقف این نوع از غرفه ها میتوان از چادرهای برزنت یا دیگر پارچه های ضخیم و محکم استفاده نمود. دیوارها را هم میتوان با بنر های تبلیغاتی یا فلکس تزیین نمود.سازه های اسپیس فریم، قدمت بسیار زیادی در عرصه غرفه سازی نمایشگاهی داشته و در اصل یکی از دلایل استقبال از این نوع سازه بیشتر به خاطر سادگی در حمل و راحتی در نصب و برپایی غرفه توسط اسپیس فریم می باشد. همچنین این نوع غرفه ها دارای مقاومت و استقامت بالایی بوده و چون ایمنی مناسبی دارند، در هر نوع شرایط آب و هوایی قادر به برپا شدن هستند.

 

  • سازه های پارامتریک:اگر خاطرتان باشد در مقالات قبلی که با موضوع معماری و طراحی و دکوراسیون داخلی با شما صحبت کردیم، به یک اصل مهم و اساسی در هنر معماری که در تمام دنیا نیز پذیرفته شده است اشاره کردیم. یعنی اصل زیبایی شناسی. همین اصل باعث ایجاد سبک های گوناگون در هنر معماری در میان ملل و فرهنگ های مختلف در جهان شده است. بر همین اساس و توسط معماران عصر حاضر، سبک جدیدی در معماری نوین و پیشرفته ایجاد شده که تلفیقی از هنر و ریاضیات و هندسه می باشد و به معماری پارامتریک معروف گشته است. پارامتریک در اصل در تلاش است تا زیباییهای سازه های ساخته شده را به خوبی به نمایش بگذارد. اغلب و در اکثر موارد سازه های پارامتریک دارای ابعاد و حجم بسیار بزرگ و قابل توجهی هستند ( مانند نمای بیرونی یک ساختمان ). ولی با این وجود و با استفاده از تکنولوژی طراحی رایانه ای میتوان از تکنیک و روش های طراحی و اجرای سازه پارامتریک در حجم و اندازه بزرگ، برای پروژه های کوچکتر نیز استفاده کرد.همانند مبلمان پارامتریک، میز پارامتریک، و دیگر المان های پارامتریک.

 

برای این منظور و به جهت دستیابی به این هدف، ابتدا کانسپت پروژه ( حجم کلی مورد نظر ) را در نرم افزارهای مخصوص مدلینگ پارامتریک، مدل سازی کرده و بعد از آن و با توجه به محدودیت های اجرایی موجود، اقدام به لایه لایه کردن آن میکنند و در نهایت بعد از تایید نهایی فرم سازه توسط کارفرما و طراح، می بایست سایر جزییات منجمله بحث اتصالات بر روی مدل پیاده سازی شود. هزینه های طراحی و ساخت یک سازه پارامتریک به عوامل گوناگونی از جمله متریال مورد استفاده ( مانند ام دی اف، فلز، پلاستیک فشرده و…)رنگ سازه، وزن سازه، حجم متریال استفاده شده، ضخامت ورق ها،فاصله میان ورق ها، ارتفاع مورد نظر جهت ساخت و نصب سازه، مدت زمان مورد انتظار جهت تحویل پروژه و … بستگی دارد.

غرفه سازی آرسا

مزایای غرفه سازی مدولار:

این نوع از غرفه سازی نمایشگاهی بیشتر به ارزان بودن آن و کم هزینه بر بودنش معروف است. چرا که در ساخت آن معمولا” از مواد و متریال اصلی با قیمتی پایین همانند نئوپان استفاده می شود و یکی از بهترین انتخاب ها برای شرکتها می باشد چرا که با صرف هزینه های بسیار کمی، علاوه بر رزرو غرفه میتوانند این غرفه ها را تحویل بگیرند.علاوه بر استفاده از نئوپان در ساخت غرفه های مدولار، غرفه سازان از صفحات و ورق های پلاستیکی و نیز آلومینیومی هم در ساخت غرفه ها استفاده می کنند. این قطعات و صفحات پس از ساخته شدن، جهت انتقال به محل نمایشگاه، درون جعبه های حمل ونقل مخصوص به صورت فشرده قرار گرفته به راحتی جابجا و منتقل می شوند. همین موضوع هم عامل دیگری در صرفه جویی در وقت و هزینه های مالی کارفرما است. همچنین از تجهیزات نمایشگاهی مدولار در کوچکترین سایزها ( 10*10 ) تا سایزهای بزرگ و مناسب برای جزیره های نمایشگاهی میتوان به راحتی استفاده کرد. افزون بر مزیت حمل و نقل و جابجایی آسان غرفه های پیش ساخته مدولار، میتوان به سایر محاسن و مزیتهای دیگر آن از جمله: گرافیک و زیبایی بالا، صرفه جویی در زمان و پول، نگهداری آسان و قابلیت سفارشی سازی این تجهیزات و در کل به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه بودن آن اشاره کرد.

 

چگونگی و نحوه اجرای غرفه های خوساز:

برای ساخت و اجرای این نوع غرفه سازی، ابتدا می بایست سفارش دهنده ( یا همان مشارکت کننده ) با یکی از شرکتهای پیمانکاری دارای گرید معتبر وارد مذاکره شده، سپس فرم درخواست طراحی و ساخت غرفه را تکمیل کرده و همراه با پلان و نقشه غرفه برای آن شرکت ارسال کند. در مرحله بعدی، شرکت غرفه ساز می بایست طرح ساخت غرفه را بر اساس اطلاعات، مشخصات و نیازمندی های کارفرما که در فرم تکمیل شده قبلی، ارایه شده بود را تهیه نماید. در صورتیکه طرح تهیه شده مورد تایید کارفرما قرار گیرد و هزینه های مالی طرح نیز مورد موافقت طرفین واقع شود، قرارداد منعقد و پس از اخذ مجوز لازم از سوی ستاد مربوطه ( ستاد برگزاری نمایشگاه مربوطه )، مراحل ساخت و سپس برپایی آن در محل نمایشگاه انجام خواهد شد. در این نوع غرفه سازی، معمولا” تهیه و استقرار برخی تجهیزات مربوط به غرفه همانند مبل، صندلی، میز و غیره، توسط شرکت غرفه ساز تهیه و به محل استقرار غرفه منتقل می شود.

یکی از نمونه ها و انواع رایج غرفه های خود ساز که در بالا به نحوه ساخت و اجرای آن اشاره کردیم، غرفه های چوبی می باشند. در سالهای اخیر و با توجه به رقابتی که در بین شرکتها و تولید کنندگان کالا و خدمات گوناگون، جهت کسب سهم بیشتر از بازار ایجاد شده، علاقه و تمایل کارفرمایان به حضور در نمایشگاههای تخصصی جهت معرفی خود و محصولاتشان به جامعه و بازار افزایش یافته و موضوع تبلیغات و حضور در نمایشگاهها تبدیل به بخشی از سیاستهای مدیریتی شرکتها و برندهای گوناگون گشته است. حضور در نمایشگاهها هم برای خود اصول و قواعدی را دارد. به هرحال آنچه که مشخص است یکی از راههای موثر برای حضور پر رنگ در نمایشگاهها و جلب نظر بازدیدکنندگان و ترغیب آنها به حضور در غرفه خود، ساخت و برپایی غرفه هایی با طرح های خاص و زیبا است.همین موضوع باعث گرایش اکثر مشارکت کنندگان و نیز غرفه سازان به استفاده از مواد اولیه چوبی در ساخت غرفه های زیبا و تاثیرگزار گشته است. این نوع از غرفه سازی ( چوبی ) دارای تفاوت های اساسی و عمده ای با سایر انواع غرفه ها ( که در بالا به آنها اشاره داشته ایم ) می باشد. از جمله اینکه در غرفه سازی های چوبی از آنجا که از نئوپان و ام دی اف (MDF)و یا حتی گاهی اوقات از آهن در ساخت سازه ها استفاده می شود، میتوان بدون هرگونه محدودیتی از طرح ها و رنگ های مختلف در این زمینه استفاده کرد البته طرح باید به گونه ای باشد که بیانگر و گویای زمینه و نوع فعالیت شرکت کارفرما باشد.

 

رایج ترین مواد و متریال در ساخت غرفه های خودساز:

امروزه و در نمایشگاههای که در کشورمان برگزار میشوند، اکثر غرفه هایی که مورد استفاده قرار می گیرند از نوع پیش ساخته و خود ساز بوده که با ترکیب ظاهری همگون و هماهنگ و زیبا، ارایه دهنده فرم های متنوع و بسیار جذابی هستند. معمولا” شرکتهای غرفه ساز برای ساخت این گونه غرفه ها از مواد و متریالهایی همانند پلی اتیلن و PVC استفاده میکنند. از آنجا که مواد یاد شده دارای وزن کم و سبکی بوده و قابلیت جابجایی راحت و آسانی دارند به همین خاطر بسیار مورد استقبال غرفه سازان واقع شده اند. دیگر ویژگی مهم این نوع از غرفه ها ترکیب بندی، کارایی و زیبایی منحصر به فرد آنها است. از دیگر متریالهای رایج در صنعت غرفه سازی پیش ساخته یا خود ساز، میتوان به پروفیل های آلومینیومی اشاره کرد. در این نوع از غرفه ها از یراق آلات و صفحات پر کننده استفاده می کنند. بر خلاف نوع قبلی، این نوع از غرفه ها دارای وزن سنگین و قابلیت جابجایی دشوارتر ولی استحکام بیشتر هستند.

 

متریالهای پرکاربرد در غرفه سازی نمایشگاهی:

جالب است بدانید که غرفه سازی نمایشگاهی در محل و مکان نمایشگاه انجام میشود. این کار در مدت زمان کم و کوتاهی انجام میگیرد و تمامی المان ها و شاخصه های مهم زیبایی همچون: طراحی، رنگ، نورپردازی،خلاقیت، هماهنگی محصول و سازه و طراحی غرفه، استفاده بهینه و حداکثری از فضا، رنگ متریال مورد استفاده در ساخت غرفه و … در آن می بایست رعایت گردد.

به همین خاطر است که اغلب غرفه های نمایشگاهی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند به صورت پیش ساخته و البته با ترکیب ظاهری همگون و هماهنگ و زیبا هستند که می بایست پس از انتقال اجزا به محل نمایشگاه، توسط متخصصان نصب، مونتاژ و بر پا شوند. برای ساخت این نوع از غرفه ها از متریال های پلی اتیلن و پی وی سی بیشتر از سایر متریال ها استفاده می شود.یکی از دلایل تمایل کارشناسان به استفاده از این مواد، سبک وزن بودن آنها است که باعث می گردد راحت تر جابجا شوند.یکی دیگر از محاسن و مزایای این غرفه ها، ترکیب بندی، کارایی و زیبایی بی حد و حصر آنها است. البته ناگفته نماند که برخی دیگر از غرفه های پیش ساخته از جنس پروفیل های آلومینیومی هستند و برای سر هم کردن آنها از یراق آلات و صفحات پر کننده که اغلب از همان جنس هستند استفاده گردد. تفاوت این نوع از غرفه ها با نوع قبلی در سنگین بودن آنهاست. غرفه های پیش ساخته آلومینیومی نسبت به مدل های پلی اتیلن و پی وی سی، دارای وزن بیشتر و البته استحکام و پایداری بالاتر هستند.

همانگونه که قبلا” و در سطرهای بالا هم به آن اشاره کردیم در انتخاب متریال و مواد اصلی مورد استفاده در ساخت سازه و غرفه های نمایشگاهی، مد نظر قرار دادن دو نکته بسیار حایز اهمیت است: اول اینکه فرصت و مدت زمانی که صرف ساخت و ساز و برپا شدن غرفه می گردد، و دوم، هزینه های برآورد شده برای ساخت و اجرای غرفه که البته این موضوع می بایست با بودجه در نظر گرفته شده توسط کارفرما متناسب باشد.

 

حال میخواهیم بدانیم غرفه های نمایشگاهی براساس شرایط قیمتی آنها به چند دسته تقسیم میشوند.

انواع غرفه های نمایشگاهی براساس قیمت آنها:

به دلیل تنوع زیادی که در عرصه غرفه سازی نمایشگاهی وجود دارد و همچنین تنوع بالا و متفاوت در نیازها و خواسته های شرکت کنندگان و غرفه داران نمایشگاه،ارزش گذاری و تعیین قیمت ساخت و ساز و اجرای غرفه های نمایشگاهی بر حسب متر مربع و بر اساس واحد پولی مشخص ( مثلا” تومان یا ریال )به نظر کار اصولی و صحیحی به شمار نمی آید. با این حال شرکت کنندگان در نمایشگاهها و غرفه داران می توانند بر حسب قیمت، سه نوع غرفه را انتخاب و سفارش دهند. این سه نوع غرفه عبارتند از:

  • غرفه های ارزان قیمت: در این نوع از غرفه ها تا جایی که امکان داشته در استفاده از متریال و همچنین ساخت و ساز آن، از مواد ارزان قیمت و متریال های کمتر و محدود تر استفاده شده و همچنین پیمانکار سعی می کند بیشتر از المان هایی که بعدا” نیز برای خود قابل استفاده باشد در ساخت آنها بهره ببرد.
  • غرفه های اقتصادی و با صرفه: در ساخت و برپایی این غرفه ها پیمانکار تلاش میکند تا هم از مواد و متریال های متداول و مرسوم نمایشگاهی ( به میزان 50 درصد از نوع متریال درجه یک ) و هم استفاده از تجهیزات و ابزار و یراق استیجاری و کرایه ای بهره ببرد.
  • غرفه های لوکس؛ویژه و گران قیمت: در این نوع از غرفه های نمایشگاهی، پیمانکار هیچ محدودیتی در استفاده از مواد و متریال درجه یک و ممتاز نداشته و با توجه به تمایل و علاقه کارفرما و نظرات و پیشنهادات ویژه تیم طراحی و ایده پردازی های انجام شده،نوع مواد و متریال مورد استفاده تعیین و نسبت به بکار گیری آنها در ساخت غرفه اقدام میگردد. آنچه که در ساخت این نوع غرفه ها مهمم است، ویژگی متفاوت و متمایز بودن از سایر غرف می باشد.

گرید (Grade) غرفه سازی چیست؟

از آنجا که در سالهای اخیر و با گسترش فرهنگ برپایی نمایشگاهها، افراد، گروهها و شرکتهای بسیاری وارد عرصه ساخت غرفه های نمایشگاهی شدند، لزوم سامان دهی به وضعیت شرکتهای سازنده غرفه و بررسی حایز شرایط بودن آنها بیشتر از قبل احساس گردید. مخصوصا” آنجا که مشخص شد بسیاری از این غرفه سازان نه تنها تجربه لازم را در این زمینه ندارند بلکه فاقد هرگونه دانش و تخصص هم در این زمینه هستند. همین مساله باعث بروز مشکلات فراوانی برای برگزارکنندگان نمایشگاهها و نیز شرکت کنندگان در آنها شد. مشکلاتی همانند آماده نشدن غرفه ها در زمان و تایم مقرر،عدم رعایت الزامات و استانداردهای تعیین شده،تفاوت در طرح و اجرا و … .

به همین دلیل مدیریت نمایشگاهها وارد عمل شده و با ایجاد انجمن مستقل غرفه سازان، کار ساماندهی این شرکتها و برطرف کردن مشکلات موجود را آغاز نمود. این شرکتها و غرفه سازان با توجه به سطح امکانات در اختیار، از قبیل: شرکت، کارگاه،پرسنل متخصص و مجرب،تجهیزات سخت افزار و نرم افزاری،تعداد کارکنان و … به 5 گروه تقسیم بندی شدند که هر گروه با توجه به درجه و سطح گرید دریافتی، میتوانند اقدام به غرفه سازی و برپایی آن در محل نمایشگاه ها نمایند.با این تدبیر و این شیوه، اکنون تنها شرکتهای معتبر، بزرگ و با سابقه هستند که توانایی ساخت غرفه در حجم و تعداد بالا را دارند.

جدول گرید و متراژ قابل ساخت غرفه های نمایشگاهی توسط شرکتهای غرفه ساز:

  • شرکتهای دارای رتبه A: این شرکتها مجاز به ساخت حداکثر 7 غرفه به صورت همزمان و تا سقف متراژ 2000 متر مربع
  • شرکتهای دارای رتبه B: این شرکتها مجاز به ساخت حداکثر 5 غرفه به صورت همزمان و تا سقف متراژ 1200 متر مربع
  • شرکتهای دارای رتبه C: این شرکتها مجاز به ساخت حداکثر 4 غرفه به صورت همزمان و تا سقف متراژ 600 متر مربع
  • شرکتهای دارای رتبه D: این شرکتها مجاز به ساخت حداکثر 3 غرفه به صورت همزمان و تا سقف متراژ 200 متر مربع
  • شرکتهای دارای رتبه E: این شرکتها مجاز به ساخت حداکثر 2 غرفه به صورت همزمان و تا سقف متراژ 100 متر مربع

 

سخن پایانی: امروزه اهمیت و جایگاه تبلیغات جهت شناساندن برند و محصول و کالای تولیدی بر هیچ صاحب کسب و کاری پوشیده نیست. یکی از روشهای مرسوم و شناخته شده تبلیغاتی، حضور در نمایشگاههای عمومی یا تخصصی است که بدین شکل صاحبان کسب و کار با صرف هزینه بسیار کمتری نسبت به دیگر روشهای تبلیغی موجود ( همانند چاپ در مجلات و روزنامه ها،ساخت و پخش کلیپ های تلویزیونی یا رادیویی و …) میتوانند با کیفیت بسیار مناسبی برند خود را به بازدید کنندگان بشناسانند. در این میان آنچه که میتواند به خوبی این هدف را برای صاحبان کسب و کار محقق سازد، نوع و مدل غرفه نمایشگاهی آنان است. در واقع غرفه نمایشگاهی، حکم ویترین یک شرکت یا کسب و کار را برای آنها دارد و هر چقدر در این زمینه دقت، وسواس و هزینه گردد، میتوان انتظار داشت تا محصولات و کالاهای ارایه شده در نمایشگاه به خوبی به جامعه مشتریان و بازار هدف معرفی گردد.

 

آخرین مطالب

بنر تبلیغاتی

محل تبلیغ شما

مشتریان ما

گروه معماران آرسا

تخصصی ترین پلتفرم مشاوره آنلاین در حوزه معماری ، طراحی داخلی و غرفه سازی نمایشگاهی میباشد که این امکان را برای کاربران خود فراهم نموده ، تا از مشاوره تخصصی در این حوزه به صورت 24 ساعته و با امکان مکالمه متنی – تلفنی و تصویری با صدها طراح و معمار توانمند ایرانی در راستای نیل به اهداف خود بهره مند گردند.

مجوزها و گواهینامه ها

logo-samandehi

دانلود مستقیم اپلیکیشن