آشنایی با سبک فنگ شویی

پيشگفتار:

دوستان و یاران همراه سلام، امیدوار هستیم مطالبی را که امروز تصمیم به بیان آن داریم نیز همچون گذشته مورد پسندتان واقع گردند. همانطور که خاطرتان هست، در مقاله قبلی که درخصوص نوع سبک معماری کشور چین برایتان صحبت می کردیم، مختصری نیز درباره یکی از ویژگیهای مهم این سبک معماری که همان اصول فنگ شویی است برایتان توضیحاتی دادیم و قول این را هم دادیم که در مقاله ای دیگر و به صورت مستقل درخصوص این ویژگی بارز سبک معماری چینی برایتان بحث و گفتگو خواهیم کرد.

 

مقدمه:

سبک معماری داخلی در چین، یکی از مهمترین و تاثیرگذار ترین سبک های معماری در جهان بوده که قدمت آن به بیش از پنج هزار سال قبل باز میگردد. هنر معماری در چین همانند سایر هنرها و فنون در آن کشور از تنوع و گستردگی بسیاری برخوردار است. این هنر از دیرباز طرفداران و علاقمندان بسیاری در میان مردمان این سرزمین داشته و باعث ساخته شدن بناهای فراوان معروفی از گذشته تا به امروز گشته است. برخی از آثار معماری آنها به دلیل استفاده از مواد و مصالح کم دوام، رو به نابودی و زوال رفته اند لیکن همان مقداری که باقی مانده نیز گویای این موضوع است که قدمت و اهمیت این آثار به اندازه سایر تمدنهای هم عصر در جهان همچون: یونان و مصر و ایران باستان بوده اند.

در معماری چین آنچه که در نگاه اول بسیار به چشم می آید پیوندی است که میان این هنر و طبیعت وجود دارد. ذهن چینی دایما” به دنبال کشف رموز پدیده ها و معجزات ملموس و مشهود طبیعی است که دارای ارتباطی مستقیم با روح و احساس آدمی هستند و به دنبال درک و کشف رازهای نهانی نهفته در ورای چهره ظاهری جهان است. از دیرباز عناصر طبیعی مانند: آب، آتش، باد، خاک و… از جمله فاکتورهای تاثیرگذار بر فرهنگ و هنر سرزمین چین بوده اند. اصول و قواعد فنگ شویی نیز متاثر از همین عوامل طبیعی همچون باد و آب و آتش می باشد.

 

فنگ شویی یکی از ویژگیهای اصلی سبک معماری داخلی چینی: اصول فنگ شویی یک فلسفه و نظریه باستانی ( که خود تبدیل به یک فرهنگ و آیین گشته است )در چین است و برای پیدا کردن دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیاء در خانه ها و ساختمان ها با استفاده از عناصر طبیعی، رنگ، نمادهای خاص و لوازم تزیینی مورد استفاده قرار می گیرد تا بیشترین مقدار اثر گذاری را بر سلامتی، شادی،شانس، موفقیت، هماهنگی و به طور کلی انرژی مثبت داشته باشد. در واقع فنگ شویی را این گونه نیز میتوان تعریف کرد که: هنر و دانش زندگی متعادل و هماهنگ میان انسان و طبیعت پیرامون وی است. عناصر مهم در فنگ شویی عبارتند از: آب، آتش، خاک، چوب و فلز. مهمترین اصل در فنگ شویی دوری کردن از بی نظمی و انباشتگی و اصل دیگر هم دقت در رنگ محیط اطراف می باشد.

تعریف فنگ شویی:

فنگ شویی (Feng Shui) در زبان چینی به معنای باد و آب است. حرکت باد و آب در کنار استفاده صحیح و مناسب از عناصر پنج گانه فنگ شویی، باعث به جریان افتادن انرژی های خوب و مثبت در محیط و فضای زندگی فرد می شود. در واقع زمانی انسان میتواند به آرامش و موفقیت دست یابد که با همه عوامل موجود در محیط پیرامونش در تعادل و هماهنگی باشد.

عناصر پنجگانه فنگ شویی:

در تعریف فنگ شویی اشاره ای هم به عناصر پنجگانه آن نمودیم. آب، چوب، خاک، آتش و فلز تشکیل دهنده عناصر فنگ شویی هستند. این پنج عنصر نقش مهم و به سزایی در تشکیل انرژی داشته و قابلیت تبدیل شدن به یکدیگر را هم دارند. در فنگ شویی تلاش میشود تا نهایت تعادل و هماهنگی میان این پنج عنصر ایجاد شود.حال میخواهیم این عناصر را تک به تک نام برده و برایتان به صورت مختصر توضیح دهیم.

  • آب: در فرهنگ چینی آب نشان دهنده انرژی، ثروت و فراوانی نعمت میباشد و رنگ آن هم آبی و سیاه می باشد. برخی از وسایل همانند: آکواریوم، آب نما، حوض و دیگر اشیایی که فرم موجی شکل داشته و یادآور آب می باشند معرف این عنصر هستند.
  • چوب: چوب عنصر بعدی در نظریه فنگ شویی است. از ویژگیهای این عنصر، گرم و معتدل بودن آن و نشان دهنده رشد، زندگی و کثرت ( فراوانی ) است. رنگ این عنصر سبز یوده و در فرهنگ چینی تلاش میشود تا در محیط خانه یا محل کار حتما” از مبلمان و میز و صندلی های چوبی، گل و گیاهان سبز رنگ به وفور استفاده شود. استفاده از دیگر اشیاء چوبی نیز باعث فعال تر شده این عنصر می گردد.
  • آتش:در میان این پنج عنصر، آتش گرمترین آنها می باشد. و بیانگر شور و شوق در زندگی، احساسات بالا، گرما و انرژی فراوان است. از وسایل و اشیایی که میتواند بیانگر این عنصر باشد میتوان به شومینه،لامپ،شمع و نور خورشید اشاره کرد.
  • خاک: عنصر خاک، تجسمی از زمین مادر است. این عنصر بوجود آورنده تعادل و پایداری می باشد. رنگهای غالب و نشان دهنده این عنصر زرد، قهوه ای و بژ و اجسام و اشیاء مرتبط نیز ظروف گلی، سرامیکی یا چینی، سنگ نمک و کریستال ها هستند.
  • فلز:آخرین عنصر از عناصر پنجگانه فنگ شویی فلز است. فلز سخت ترین عنصر شناخته شده و رنگهایی که نماد آن هستند سفید، طلایی و نقره ای می باشند. برخی از اجسام و لوازمی که میتوان با فلز تهیه و در محیط کار یا زندگی خود مورد استفاده قرار داد شامل: میز تلویزیون، مبلمان های فرفورژه، لوازم روشنایی و لوسترها و … هستند.

فنگ شویی چه کاربرد هایی دارد:

خب دوستان، تا اینجای مقاله شما را با نظریه فنگ شویی و عناصر تشکیل دهنده و خواص هر کدام آشنا کردیم. اما سوال اینجاست که چگونه باید فنگ شویی را انجام دهیم تا به ثروت، موفقیت و آرامش برسیم؟ در ادامه با ما باشید تا در این زمینه راهنماییتان کنیم.

  • کاربرد فنگ شویی در دکوراسیون: از دیرباز خانه محلی برای آسایش و آرامش انسانها بوده به همین خاطر همیشه تلاش شده دکوراسیون و چیدمان اشیا در خانه به گونه ای باشد که کمترین مزاحمت برای افراد خانواده را تولید کند و برعکس آن، باعث ایجاد بیشترین سطح مطلوبیت و آرامش خاطر اعضا شود. در دکوراسیون خانه به سبک فنگ شویی میتوان ورودی های منزل، اتاق های خواب، حمام و سرویس بهداشتی و نیز اتاق نشیمن و پذیرایی را دچار تغییرات کرد. بعنوان مثال در اتاق پذیرایی مطابق اصل فنگ شویی میتوان ضمن استفاده از گل و گیاهان سبز رنگ، تابلوهای هنری، آکواریوم و شومینه، چیدمان را به گونه ای انجام داد تا بتوان حداکثر فضای خالی و آزاد را ایجاد کرد و جلوی شلوغی های بی مورد را گرفت.
  • فنگ شویی ذهن:حتما” راجع به قدرت و نیروی ذهن چیزهایی شنیده اید. اینکه انسان به هرچیزی که فکر میکند به همان هم خواهد رسید. این نشان از قدرت بالای ذهن دارد. برای اینکه نیروی ذهنتان را تقویت کنید می بایست از فکر کردن به افکار منفی خودداری کنید. مثبت اندیش باشید. موسیقی های آرامش بخش گوش کنید و از شنیدن یا دیدن اخبار ناراحت کننده و مایوس کننده دوری بجویید. بهتر است همیشه پیش از شروع یک روز جدید، برنامه کاری خود را برای آن روز نوشته و آنرا مرور کنید تا ذهنتان همیشه آماده انجام کارهای بعدی باشد. در یک کلام سعی کنید آشفتگی و بی نظمی را از ذهن خود دور سازید.
  • فنگ شویی ثروت: بنا به اعتقاد چینی ها، برای آنکه به نعمت و ثروت فراوان برسید بایستی چند کار را در محیط زندگی و کار خود انجام دهید. مثل تمیز و پاکیزه نگه داشتن محیط و وسایل داخل آن. خارج کردن وسایل خراب و غیر قابل تعمیر از پیرامون خود. مورد دوم استفاده از آب در محیط و فضای داخلی است. آکواریوم یا آب نما یا حتی یک تابلوی نقاشی با موضوع آبشار و دریا میتواند فراوانی و نعمت را وارد زندگیتان کند.اقدام بعدی استفاده از گل و گیاهان سبز رنگ است. یادتان باشد هر جا که هستید حتما” یک یا چند گلدان مملو از گیاهان زینتی و سبز در کنار خود داشته باشید.یک کار مهم دیگر که باید انجام دهید و زحمت چندانی هم برایتان ندارد استفاده از نمادهای ثروت است. در فنگ شویی اعتقاد بر این است که استفاده از برخی مجسمه ها یا تابلوهای نقاشی که بیانگر یا نماد خوشبختی و ثروت است در اتاق کار یا خانه میتواند تاثیر فروانی به جذب شانس، ثروت و موفقیت داشته باشد.

برخی از نمادهای فنگ شویی:

در فرهنگ چینی نمادهای فراوانی وجود دارند که برخی جنبه تقدس و برخی دیگر دارای جنبه های اعتقادی مهمی هستند.در اینجا به تعدادی از نمادهای موجود در نطریه فنگ شویی اشاره میکنیم:

  • مجسمه های بودا:در فرهنگ چینی، معمولا” از سردیس های بودا برای تزیین و آذین محل زندگی خود استفاده میکنند. در مجسمه یا سردیس های بودا، معمولا” چهره تمام رخ و چشمها بسته هستند. سردیس یا مجسمه های بودا نشانگر و نمادی از اعتماد به نفس، مروت، مهربانی، علم و دانش و آگاهی است.
  • مجسمه بودای خندان: مجسمه بودای خندان در حالتهای مختلف ساخته میشود. لیکن یکی از پر کاربردترین آنها مجسمه ای است که بودای چاق همراه با اژدها و سکه های طلا می باشد. این نوع مجسمه نماد خوش شانسی و ثروت فراوان، شانس و خوشبختی است.
  • مجسمه فیل: فیل حیوانی است که در سرتاسر جهان و میان اقوام و ملل مختلف محبوب می باشد. در فرهنگ فنگ شویی فیل همراه با سکه های طلا ( که بر روی خرطومش قرار گرفته ) نماد ثروتو همچنین انرژی مثبت و بالا می باشد. معمولا” چینی ها یا طرفداران اصول فنگ شویی این مجسمه را جلوی درب ورودی خانه قرار می دهند به گونه ای که خرطوم به سمت داخل منزل باشد.بدین ترتیب مسیر ورود ثروت به داخل خانه هموار میگردد.
  • کاسه تبتی: از دیگر نمادهای مهم در فرهنگ فنگ شویی است. این کاسه که گرد و معمولا” هم سبز رنگ است از ترکیب هفت فلز معروف طلا، نقره، سرب، قلع، مس، آهن و روی ساخته میشود. نام دیگر این کاسه، کاسه آوازه خوان است چرا که چینی ها با استفاده از یک قطعه چوب استوانه ای شکل و چرخاندن آن به دور دیواره های داخل کاسه ( در جهت عقربه های ساعت ) باعث تولید صداهایی با رزونانس بالا میشوند.

خب عزیزان، ما در اینجا تلاش کردیم تا بتوانیم شما را به نحو شایسته با نظریه فنگ شویی و نحوه عمل به قواعد و اصول آن آشنا سازیم. لازم است بدانید که در سرتاسر جهان مدارس و آموزشگاههایی هستند که اقدام به تدریس و آموزش فنگ شویی به علاقمندان می نمایند. برخی از این آموزشگاهها تعالیم بودا را نیز با اصول فنگ شویی ترکیب کرده و به نوعی آموزشهای مذهبی نیز می دهند. برخی دیگر هم اقدام به ترکیب روشهای مدرن با اصول فنگ شویی کرده که این مدل از آموزشگاهها بیشتر مورد اقبال و پسند اروپاییان واقع شده است. هنر جویان این فن، با ورود به این حیطه، به صورت گسترده با جنبه های مختلف از احترام به نمادها در فرهنگ فنگ شویی آشنا و روبرو میشوند و می بایست تلاش کنند تا بتوانند به خوبی از فواید و ظرفیت های آن سود جویند. زمانی که هنرجو به سطح بالایی از یادگیری و آموزش در زمینه فرهنگ فنگ شویی دست یافت، به خوبی نتایج روشن و موثر آن را در زندگی خویش خواهد دید و اثر این تغییرات به صورت گسترده بر محیط پیرامونش نیز نمایان خواهد شد. سخن پایانی اینکه هیچگاه فراموش نکنید که برای اجرای ساده آیین فنگ شویی در خانه، شما حتی میتوانید با جابجا کردن محل یک آینه با یک وسیله دیگر این کار را انجام دهید. در قدم اول بهتر است شما یک طرح ساده و قابل اجرا برای انجام اصول فنگ شویی بنویسید یا اینکه یک لیست تهیه کنید و نقاط مهم و مورد نظرتان در محیط خانه یا محل کارتان را که میخواهید تغییرات دکوراسیون و چیدمان را براساس آیین فنگ شویی انجام دهید مشخص نمایید. این محل ها را براساس اهدافی که دارید در لیستتان اولویت بندی کنید. با همه اینها هیچگاه یادتان نرود که اصول فنگ شویی را حتما” باید در تمام نقاط منزل یا محیط کار پیاده سازی نمایید. این مطلب را هم بعنوان توصیه آخر از ما به یاد داشته باشید که هر چه هماهنگی و هارمونی میان اشیاء در محیط کار یا زندگیتان بیشتر باشد، دریافت انرژی های مثبت در آن فضا فزونی خواهد داشت و تاثیر اجرای اصول فنگ شویی را اینگونه روشنتر و نمایان تر خواهید دید.

یاران همراه، ما در این گفتار به مقداری که نیاز باشد شما را با پاسخ این سوال که فنگ شویی چیست؟ آشنا ساختیم و تا حدودی شما را به درک مختصری از این نظریه رساندیم. لیکن برای یادگیری اصولی و محکم این فرهنگ، نیاز به سالها مطالعه و تحقیق و یادگیری است.

امیدواریم این مقاله نیز همچون مقالات پیشین برایتان مفید واقع شده باشد.

 

 

آخرین مطالب

بنر تبلیغاتی

محل تبلیغ شما

مشتریان ما

گروه معماران آرسا

تخصصی ترین پلتفرم مشاوره آنلاین در حوزه معماری ، طراحی داخلی و غرفه سازی نمایشگاهی میباشد که این امکان را برای کاربران خود فراهم نموده ، تا از مشاوره تخصصی در این حوزه به صورت 24 ساعته و با امکان مکالمه متنی – تلفنی و تصویری با صدها طراح و معمار توانمند ایرانی در راستای نیل به اهداف خود بهره مند گردند.

مجوزها و گواهینامه ها

logo-samandehi

دانلود مستقیم اپلیکیشن